VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2020 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 21 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2020 - donderdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag

Groningen is op woensdag 15 januari het terrein van de die-hard Europese muziekproffessionals. De afgelopen jaren is deze extra vierde festivaldag van ESNS steeds belangrijker geworden en daardoor nemen steeds meer mensen de moeite een dag eerder al naar Groningen af te reizen. Natuurlijk is Festivalinfo ook al van de partij om te bekijken welke acts de muzikale smaakmakers van 2020 zullen zijn.

We beginnen bij de Ierse Sorcha Richardson in de schitterende Lutherse Kerk. Sorcha maakt met haar band hele mooie meerstemmige melancholische pop. Ze heeft een aparte stem die licht schuurt en waarin de Ierse tongval duidelijk te horen is. Ze zegt dat ze voor het eerst in Nederland speelt. Als dit optreden op ESNS een indicatie is, dan gaan er zeker optredens volgen.

In de kleine zaal van Huize Maas staat ondertussen Asbest. We kunnen er niet veel van maken dat deze vooral herrie produceren. Het Zwitserse post-punk trio, dat regelmatig uitstapjes neemt naar noise en grunge, speelt zoals men dat mooi kan zeggen de zaal leeg.

Snel door naar de Zweedse rockers van Port Noir, die in de grote zaal van Huize Maas spelen. Port Noir maakt stevige, doch catchy alternatieve rock. We horen hierin acts als Urban Dance Squad, Rage Against the Machine en soms een beetje Royal Blood. Het staat live als een huis en wordt op het podium gebracht met een licht emo twist. We kunnen ons voorstellen dat deze band in de toekomst nog regelmatig te zien zal zijn op de grotere Europese rock- en metalfestivals.

Midden op de Groningse Markt zijn voor Eurosonic twee overdekte podia opgebouwd. In de Hooghout Barn gaan we kijken naar Working Men's Club en daar krijgen we geen spijt van. Het Engelse kwartet maakt funky drumcomputer gebaseerde post-punk / new wave en doen dit met een overtuiging en venijn die we niet vaak zien. Met een draaikolk van urgentie, boosheid (als de drumcomputer niet precies doet wat de bedoeling is), gespeelde verveling (van de gitariste) wordt het publiek vermaakt en vliegt de show voorbij. Mocht je Working Men's Club gemist hebben op de ESNS woensdag, dan heb je op donderdag een herkansing. Ook op komende editie van Motel Mozaique is de band te zien.

Arlo Parks gooit het in de Grand Theatre over een andere boeg. Haar subtiele soulpop met een hiphoptwist was afgelopen jaar al te zien op Down The Rabbit Hole. Nu mag ze aan de Europese muziekindustrie laten zien waarom ze hoog stond op de BBC lijst met de meest veelbelovende acts voor 2020. Dit lukt vanavond ten dele. Haar kwaliteit en prima nummers zijn duidelijk te horen, maar het is allemaal op het podium nog wel erg vrijblijvend. Ze is met 19 jaar natuurlijk nog jong, maar om de aandacht van het publiek vast te houden is nog net iets meer nodig.

In Vera staat Black Country, New Road een zeven man/vrouw sterk collectief met daarin de dochter van Underworld frontman Karl Hyde. De stijl van BCNR is volledig uniek. De groep maakt chaotische post-punk met veel elementen van jazz, Balkan en zelfs Afrikaanse muziek. Het ene moment wordt er gezongen of gespeeld met viool en saxofoon en andere moment worden er enorme spoken word verhalen afgestoken. Soms is het hard en strak in de trant van acts als Shellac en Future of the Left, dan weer gaat het alle kanten op. Het vereist veel van de aandacht van het ESNS publiek, maar interessant is het.

In de stadsschouwburg mag Emma Steinbakken tussen het songfestival geweld van Blanche, Duncan Luarence en Conchita Wurst laten zien waarom ze zo'n mooie spot verdient. Gelijk is duidelijk dat ESNS-revelatie van vorig jaar Sigrid het grote voorbeeld van de jonge Emma Steinbakken is. Helaas zijn haar songs nog lang niet zo sterk. Ze kan wel zingen en haar band zorgt voor een prima geproduceerde popsound. Als deze Emma iemand vindt die een paar hits voor haar schrijft, kan dit nog best wel iets worden.

De meest gehypte act van de Eurosonic woensdag is ongetwijfeld Inhaler. Het is onmogelijk Inhaler te bekijken en niet aan U2 te denken. Frontman Elijah Dawson van de band is namelijk de zoon van Bono. Hij ziet er ook nog eens precies uit als zijn vader in de jaren 80. Ook zijn stemgeluid heeft hij duidelijk van zijn vader ge-erfd. Muzikaal gooit Inhaler het gelukkig wel over een iets andere boeg dan U2. Inhaler maakt rockende new wave met veel galm. De band is nog niet lang bezig, maar beschikt al wel over een aantal prima rockende singles. Die gaan het ongetwijfeld ver schoppen. Over een paar jaar kunnen de ESNS bezoekers in Huize Maas trots vertellen dat ze deze band nog in een kleine zaal gezien hebben.

Het is al met al een prima eerste ESNS avond geweest. Op naar nog twee avonden Europees talent in de binnenstad van Groningen. Vanaf morgen zal het overal nog een stuk voller zijn!

FOTOGRAFIE: Rezien

12
Black Mirrors foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Black Mirrors foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Black Mirrors foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Crystal Murray foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Crystal Murray foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Crystal Murray foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Inhaler foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Inhaler foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Inhaler foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Last Train foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Last Train foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag Last Train foto Eurosonic Noorderslag 2020 - woensdag

12

EUROSONIC NOORDERSLAG 2020 - DONDERDAGWie vaker op Eurosonic is geweest weet: op donderdag begint het festival...

Popronde Nijmegen 2019 logo