VERSLAG: 5 Days Off 2008

Festivalinfo was aanwezig op 5 Days Off 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

1234

Zondag 6 juli 2008

Bij een nieuwe plaat hoort natuurlijk een nieuwe tour, dit is ook voor Cansei de Ser Sexy (CSS) niet anders. Hoewel hun Donkey in Nederland pas vanaf volgende week in de schappen ligt, zijn ze vanavond alvast in onze hoofdstad. Een jaar geleden liet het zestal al zien zonder moeite Paradiso plat te kunnen spelen en komen vanavond naar de oude kerk om dit nog even over te doen. De zaal is behangen met helium ballonen en de band zelf heeft de kledingkast doorzocht op felle feestkleding. Het is duidelijk dat het aan de aankleding en inzet niet kan liggen.

De blikvanger is vanavond zonder twijfel Luísa Matsushita, die onder schuilnaam Lovefoxxx de zangeres is bij de groep. De 24-jarige is geboren als een echter entertainer en betrekt het publiek zoveel mogelijk tijdens het optreden. ‘Wat is je naam en wat is je favoriete drank?’ vraagt ze aan de eerste rijen tijdens het nummer ‘Alcohol’. De nieuwe nummers worden christelijk afgewisseld met de hits van het titelloze debuut, wat opvalt is dat het publiek alles kan meezingen - iets waar de teksten bewust op berekend zijn.

Het enige minpunt van het optreden is het einde. Hoewel de electro punker voor maar liefst negentig minuten geprogrammeerd staan, spelen ze er namelijk slechts vijftig vol. Wanneer ze niet terug blijken te komen schept het veel verwarring, gelukkig is daar Dj Magnetron om het publiek verder te vermaken. Vanavond was slechts het begin voor de Brazilianen; de agenda staat vol tot eind november. Hopelijk dit nog aangevuld met wat zalen in Nederland en België, want die nieuwe nummers komen wel erg goed uit de verf.

Veel besluiten de avond af te sluiten met o.a. The Presets en Midnight Juggernauts nog op het programma. Dit terwijl de meesten het geroep van hun bed al horen galmen - en morgenochtend weer gewoon moeten werken.

Randprogrammering en conclusie

5 Days Off is bezig en dat zal iedereen weten, al de zalen die meedoen aan het festival zijn mooi bekleed. Naast Melkweg, Paradiso en Heineken Music Hall is het festival tegenwoordig uitgegroeid naar veel meer locaties. Zo vindt het festival deels plaats op een boot in de Amsterdamse grachten, Nederlands Instituut voor Mediakunst en krijgen we op locaties muziek documentaires voorgeschoteld. Een minpunt is dat er echter geen looproutes zijn aangegeven (had makkelijk in het programmaboekje gepast), waardoor het voor mensen buiten de stad best even zoeken kan zijn naar de locaties.

In elke zaal is een tijdschema aanwezig en een poster met de laatste wijzigingen. Helaas zijn er veel laatste wijzigingen op het festival en brengt dit veel verwarring. Dit vooral voor de vele buitenlandse bezoekers, die natuurlijk geen woord Nederlands kunnen lezen.

Kunst en muziek smelt dit jaar samen op het Amsterdamsefeest. Ook op de podia zijn sommige optredens letterlijk kunstwerken. Het is natuurlijk niet altijd even leuk om naar een dj te staren achter zijn draaitafel, hierdoor zijn de zalen omgebouwd tot grote feestterrein. De locaties hebben extra (dans)verhogingen, spectaculaire lichtshows en zijn rokeriger dan het huis van een kettingroker.

Wanneer de laatste ruwe randjes zijn weggeschuurd zal 5 Days Off nog beter uit de verf komen. Hopelijk is dit volgend jaar het geval, dit op woensdag 1 tot en met zondag 5 juli.

1234

foto 5 Days Off 2008  foto 5 Days Off 2008  foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008

BOSPOP 2008Bospop had met top artiesten als ZZ Top, Santana en Neil Young een erg goede...

ROCK WERCHTER 2008 Men neme een Belgische weide, een immens podium, een redelijke tent, 4 mooie...