VERSLAG: Popronde Nijmegen 2021

Festivalinfo was aanwezig op Popronde Nijmegen 2021 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 43 foto's.

Bekijk de Popronde Nijmegen 2021 foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Popronde Nijmegen 2021

Het is een erg mooi toeval. Op de dag van de tweede ronde massale #Unmuteus protesten voor de volledige opening van de culturele sector, begint rondreizend talentenfestival Popronde aan een nieuwe jaargang. Eentje die hopelijk wel afgemaakt kan worden. De opening vindt natuurlijk plaats in thuisstad Nijmegen. Hier werd in 1994 de Popronde geboren. Dit jaar is het helaas nog geen Popronde zoals we gewend zijn. Volgepakte kroegen, platenzaken en andere concertlocaties zijn uit den boze, maar met een slim systeem, waarmee mensen hun plekken van te voren reserveren, spelen er vandaag toch 82 artiesten in Nijmegen. Dat zijn aantallen waar een diepe buiging bij past. In deze tijden zoveel artiesten naar Nijmegen halen en geheel volgens de geldende corona-regels (1,5 meter afstand en zitten) optredens laten verzorgen is een niet te onderschatten logistieke puzzel. Eentje die vandaag schijnbaar moeiteloos gelegd is.

Alsof dat nog niet genoeg is, viert de Popronde hun ietsjes meer dan 25-jarig bestaan met een schitterend jubileumboek. Dit wordt gepresenteerd in theater de Lindenberg. Popnota-schrijver Peter Kwint en cultuurwethouder Noël Vergunst nemen onder het genot van een speciaal gebrouwen Popronde biertje de eerste exemplaren in ontvangst.

Maar het gaat bij de Popronde natuurlijk om de muziek van de 101 artiesten die dit jaar door de selectiecommissie (van maar liefst 160 sleutelfiguren uit de muziekindustrie) geselecteerd zijn. Veruit het grootste gedeelte van deze artiesten zijn vandaag in Nijmegen te zien. Het zappen door het programma is vanwege de corona-maatregelen wat meer gedoe dan normaal, maar natuurlijk doen we een dappere poging.

In de culturele broedplaats Brebl zijn maar liefst drie zalen waar vandaag vooral rock te horen is. Andy & the Antichrist geeft het goede voorbeeld met een stevige portie garagerock. Hoe lang is het geleden dat dit soort muziek ergens live mee te pakken was? Ditzelfde geldt voor de groots opgezette poppunk van Jasonwaterfalls in de Brebl bovenzaal. Het is schitterend om te zien hoe gretig ze zijn. Hun Imagine Dragons cover 'Radioactive' is ook erg geslaagd. Iets later op de avond speelt Joey's Midnight Club. Dit trio kan je altijd bellen voor een ouderwets potje rock. Zeer energiek gebracht.

Weggeblazen worden we door Total Seclusion. Er blijkt in Nederland dus een punkzanger rond te lopen met dezelfde swagger als Pelle van The Hives. Qua geluid zijn ze ook met deze band te vergelijken. Alleen zorgt Total Seclusion voor georganiseerde chaos door er soms een hardcore break of ska-intermezzo doorheen te gooien. Heel erg vermakelijk!

Het is natuurlijk niet alleen rock wat de klok slaat bij de Popronde. Na de boekpresentatie zien we PuntJudith. Onder leiding van Frontvrouw Judith Rijsenbrij maakt dit trio poëtische Nederlandstalige songs op warme electronische beats. Het wordt vooral bijzonder als er voor een aantal songs een extra trompettist op het podium stapt.

Ook indruk maakt Stella. Dit kwartet van het Amsterdams conservatorium maakt volgens eigen zeggen Softgrunge. We horen goedgespeelde gelaagde alternatieve '90s pop en herkennen de (oud)-bassist van Pauw. Bands die zo goed liedjes in elkaar kunnen sleutelen met tegendraadse gitaarpartijen moeten gekoesterd worden!

Hoogtepunt van de avond is echter de zelfverklaarde bedroom-producer Luna Morgenstern. Ze heeft het in zich het ene moment een uptempo dance-nummer neer te zetten en het volgende moment iedereen stil te krijgen met een gevoelige song over haar overleden moeder. Zelf noemt ze acts als Caroline Polachek, FKA twigs en Charli XCX als invloeden, maar de eerste associatie die vanavond bij ons opkomt is London Grammar. Goed gezongen, knap in elkaar gezet en overtuigend gebracht. Met internationale allure zelfs. Voor dit soort acts is de Popronde uitgevonden.

Voor het eerst sinds heel lang konden liefhebbers van nieuwe live-muziek vandaag in Nijmegen weer aan hun trekken komen. Maar minstens zo belangrijk: jonge Nederlandse artiesten konden eindelijk weer hun ding doen. Waar grote Nederlandse artiesten de afgelopen anderhalf jaar nog wel wat optredens bij elkaar konden scharrelen, konden deze Popronde artiesten na heel lang stil zitten eindelijk weer los. Het is mooi te zien wat voor emoties en enthousiasme dat oproept. Een sterker statement heeft #Unmuteus vandaag niet gehad.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
puntjudith foto Popronde Nijmegen 2021 puntjudith foto Popronde Nijmegen 2021 puntjudith foto Popronde Nijmegen 2021 puntjudith foto Popronde Nijmegen 2021 Stella foto Popronde Nijmegen 2021 Stella foto Popronde Nijmegen 2021 Stella foto Popronde Nijmegen 2021 Stella foto Popronde Nijmegen 2021 Leah Rye foto Popronde Nijmegen 2021 Leah Rye foto Popronde Nijmegen 2021 Leah Rye foto Popronde Nijmegen 2021 Leah Rye foto Popronde Nijmegen 2021

1234

VICEFEST 2021Afgelopen weekend was de tweede editie van Vicefest! In de Oosterpoort,...

UNMUTE US - 11/09- AMSTERDAM Tienduizenden demonstranten liepen vandaag weer met de protestmars Unmute Us,...