VERSLAG: Wave Gotik Treffen 2022

Festivalinfo was aanwezig op Wave Gotik Treffen 2022 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 123 foto's.

Bekijk de Wave Gotik Treffen 2022 foto's

VERSLAG: Jarka van der Velden

Wave Gotik Treffen 2022

Wave Gotik Treffen (WGT) is een vierdaags festival dat jaarlijks wordt gehouden in Leipzig. Meer dan 200 bands binnen de Gothic, New Wave, Electro, Industrial, Metal en Medieval genres spelen op verschillende plekken verspreid over de hele stad. Bezoekers kunnen met hun festivalbandje gebruik maken van het openbaar vervoer om bij de verschillende podia te komen, waaronder concertzalen, kerken, het theater en zelfs het oude stadsbad. Naast muziek is er ook ruimte voor o.a. lezingen, tentoonstellingen in musea, een Victoriaanse picknick en rondleidingen op de oude begraafplaats. Leipzig en zijn half miljoen inwoners verwelkomen de internationale bezoekers van het festival met open armen en zien met grote interesse toe hoe de stad zwart kleurt tijdens het Pinksterweekend.

Na twee jaar corona pauze voelt deze editie zowel vertrouwd als anders. Het festival wordt normaal bezocht door mensen van over de hele wereld. Helaas heeft de onzekerheid van het wel of niet plaatsvinden en de reisrestricties door corona ervoor gezorgt dat niet alleen de bezoekers van buiten Europa weg zijn gebleven, maar ook een gedeelte van de bezoekers afkomstig van buiten de aangrenzende landen. Hierdoor kleurde het stadscentrum van Leipzig minder zwart dan andere jaren.

Ook de camping merk je een groot verschil met voorgaande jaren. Waar je eerder vanuit alle hoeken en gaten luide muziek hoorde en feestjes waren, hoor je dit weekend alleen nog her en der een zacht achtergrondmuziekje. Wat je wel hoorde waren stemmen en gesprekken. Veel mensen zagen elkaar eindelijk weer na drie jaar en dus moest er vooral bijgepraat worden. Dat is precies wat WGT geen gewoon festival maakt maar een treffen!

Gelukkig zat Noctulus wel weer op zijn vertrouwde stekje en liet zijn muziek en verhalen horen aan de bezoekers van het Agra terrein, of ze dat nu wilden of niet.

Wat bij Letste Instanz meteen opvalt is het goede geluid in de Agra hal. Waar in voorgaande jaren de muziek meestal de zang overstemde is nu alle tekst woord voor woord te verstaan. Het nummer 'Ohne Dich' dat door de zanger opgedragen is aan zijn overleden moeder wordt dan ook zonder problemen meegezongen. Met hun Viool-Cello-Rock weet de band het publiek haarfijn te bespelen. Tijdens het concert wordt de nieuwe bassist voorgesteld en passeren klassiekers als 'Rapunzel' de revue.

Solar Fake weet het publiek in de goed gevulde hal flink te laten dansen en ook bij de band zelf ontbreekt het niet aan energie. Door een late afzegging heeft het synthpop project van Sven Friedrich net als voorgaande band anderhalf uur de tijd gekregen om te spelen. Hier maken ze dan ook gretig gebruik van. Projecties op het scherm achter de band begeleiden vele nummers van de band en zelfs een cover van de Editors klassieker 'Papillon' komt voorbij.

IAMX staat bekend om zijn zeer energieke en theatrale live optredens. Maar voor dit concert is Chris Corner in zijn eentje afgereisd naar Leipzig. Op het podium twee installaties vol keyboards en andere elektronische apparaten met in het midden een kleine verhoging voor een glas rode wijn. Het concert blijkt een grote experimental-art-jamsessie te zijn met veel rook en laserstralen waar niet iedere bezoeker mee uit de voeten kan. Dit concert laat wel zien dat alles kan en mogelijk is op het WGT.

"Man, man, man, wat zijn wij met zijn alle allemaal oud geworden in die twee jaar dat we elkaar niet hebben kunnen zien!". Met deze woorden maakte Marianne Iser van Schneewittchen op haar manier duidelijk hoe erg zij en Thomas Duda het publiek en de live optredens hebben gemist tijdens de Corona pandemie. En dat het gemis bij het publiek ook groot is geweest is al snel duidelijk. Met een wervelende show zweepte zowel het muzikale duo als het publiek elkaar op. Van een kippenvelmoment tijdens de uitvoering van 'Ohne Liebe' als een doodstille zaal vol overgave meezingt met het refrein, tot aan het dak eraf zodra de keytar uit de kast wordt gehaald voor 'Ohne Liebe'.

Dat er veel Vlamingen zijn afgereisd naar WGT blijkt als de zanger van The Names klaagt over de warme temperatuur in Haus Leipzig. "Trek je jas dan uit." schalt het met een Vlaams accent vanaf verschillende plekken uit de zaal. De in 1978 opgerichte post-punk band uit België viert met dit optreden het veertigjarig bestaan van Factory Records met een best-of-show van hun nummers, waaronder 'Spectators of Life' en 'The Astronaut'.

Ook Wispering Sons is afkomstig uit België en staat voor de tweede keer op de het podium op WGT. Dit keer mogen zij met hun post-punk de avond afsluiten in Haus Leipzig. In een volle zaal komen onder andere 'Heat', 'Alone' en 'Surface' voorbij. Net als het publiek gaat zangeres Fenne wild dansend helemaal op in de muziek. Wat een fijne afsluiting van de avond.

Een thuisconcert voor het van oorsprong Nederlandse Clan of Xymox dat zich enige jaren geleden in Leipzig vestigde. Het is mooi om te zien dat het darkwave genre ook bij jongeren blijkt aan te slaan, wat zorgt voor een gemêleerd publiek van pubers tot 60-plussers. Veel oude klassiekers waaronder 'A Day' werden gespeeld als ook het nummer 'Lockdown' geschreven tijdens de corona pandemie.

Girls Under Glass presenteert een setlist gefocust op de vroege fase van de band (1986-1989) toen ze nog pure Gothic Rock maakte. Nummers van hun eerste twee albums, waaronder 'Lucky' en 'Flowers', werden gespeeld alsof ze gisteren geschreven waren. Enige uitzondering op de 80s set was het nummer 'Dream Yourself Away' dat zal verschijnen op het aankomende album van de band. "Nog maar twee keer live gespeeld", aldus de zanger, maar niet misstaan tussen de andere nummers.

Dit jaar is er maar één middernacht special, maar wat voor één. Gary Numan wordt aangekondigd als de langstlopende artiest die nog niet eerder op WGT heeft opgetreden. Uiteraard komen zijn bekendste hits uit 1979 'Cars' en 'Are Friends Electric' voorbij. Maar wie naar aanleiding van beide nummers verwacht een concert vol Moog-synthesizers aan te treffen komt bedrogen uit. Positief bedrogen! De inmiddels 64 jarige muzikant laat met zijn band zien dat je nooit te oud hoeft te zijn om een strakke industrial rock show neer te zetten die met vlagen doet denken aan een Nine Inch Nails concert. Als een jonge hond geeft Gary Numan zichzelf vol overgave over aan zijn muziek. Daarnaast trakteert hij het omvergeblazen publiek ook nog eens op twee waanzinnige toegiften waaronder het aanstekelijke 'The Gift' van zijn laatste album. Een concert waar je bij had moeten zijn.

Faderhead heeft zich een dag voor zijn optreden afgemeld wegens ziekte. Gelukkig heeft de organisatie toch een vervanger weten te vinden. Battle Scream komt uit het naburige Dresden en heeft meteen maar hun familie meegenomen. Vol trots vertelt de zanger dat zijn zoon aanwezig is en dat hij pappa nu eindelijk in actie kan zien in plaats van naar de foto's kijken. Onder andere 'Willkommen' en 'Adrenalin' werden gespeeld.

Afsluiter van het Festival wat betreft de Agra hal is Combichrist. Met hun snoeiharde aggrotech en industrial metal weten ze het publiek zo op te zwepen dat de festival pauze van de laatste twee jaar totaal de vergetelheid in wordt gestampt. Nummers als 'Never Surrender', 'Let Your Body Beat' en 'Compliance' gaan er in als zoete koek en doet de zaal trillen op zijn grondvesten. Als kers op de taart wordt er afgesloten met 'What The F*ck is Wrong With You?'. Afgepeigerd, moe en voldaan. Kortom een goede afsluiting van het WGT.

FOTOGRAFIE: Jarka van der Velden

1234567891011
Feuerdorn foto Wave Gotik Treffen 2022 Feuerdorn foto Wave Gotik Treffen 2022 Feuerdorn foto Wave Gotik Treffen 2022 Feuerdorn foto Wave Gotik Treffen 2022  foto Wave Gotik Treffen 2022  foto Wave Gotik Treffen 2022  foto Wave Gotik Treffen 2022  foto Wave Gotik Treffen 2022  foto Wave Gotik Treffen 2022 Clan Of Xymox foto Wave Gotik Treffen 2022 Clan Of Xymox foto Wave Gotik Treffen 2022 Clan Of Xymox foto Wave Gotik Treffen 2022

1234567891011

INTO THE GRAVE 2022, DAG 2Zwarte shirts en rode koppen met wapperende haren. Ook op dag 2 was het weer...

Into The Grave 2018 logo