VERSLAG: NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op NN North Sea Jazz 2022 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 64 foto's.

Naar het NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag verslag
Bekijk de NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Vrijdag

Ook North Sea Jazz sluit zich met drie dagen jazz, soul en pop aan in de rij van festivals die een herstart maken na een lange COVID-19 pauze. In zalen met tropische namen als Nile, Congo, Amazon en Hudson valt er weer heel veel te ontdekken op het grootste indoor festival van Europa. Met Diana Ross, Erykah Badu en Alicia Keys staat de editie dit jaar in het teken van krachtige vrouwen.

Op vrijdagmiddag is het Marcus King die laat horen zijn geluid steeds beter te vinden. Na een paar jaar als talent met stevige gitaardominante optredens maakt hij vandaag zijn belofte waar. Marcus speelt goed op zijn gitaar. Zijn stem is echter fantastisch. De soul die klinkt in ‘Many Rivers To Cross’ dat overgaat in zijn eigen ‘Beautiful Stranger’ is ongekend. Het is na deze soul helemaal geen straf als de band zich verliest in Allman Brothers achtige jams.

Lianna La Havas beheerst de kunst van het sensueel mompelen. Om dat mompelen hangt een fluwelen laagje van soul. Geen wonder dat met die prachtige combinatie een stampvolle Maas-zaal aan haar lippen hangt. Vooral omdat de gedienstig spelende band op sommige momenten toch La Havas een energie boost geeft. Die energie is meer nadrukkelijk aanwezig bij saxofonist Steve Coleman. Coleman biedt opzwepende jazz. Met een mooie rol voor vocalist Kokayi die al scattend, dichtend en rappend de improvisatie in verrassende richtingen duwt.

Onlangs op Glastonbury maakte Diana Ross weinig indruk. Van die Diana Ross is vanavond niks zichtbaar. In een stomende zaal werkt Ross zich oververhit door een mooie ode aan haar carrière. Natuurlijk is Ross 78 jaar oud. En natuurlijk is het vocale bereik wel wat versleten. Met vier achtergrondzangers, een stevige batterij aan blazers en slimme composities waarbij Ross niet te veel hoeft te zingen verveelt het geen moment. Diana Ross oogt krachtig, verkleed zich nog en het publiek zingt de helft van de liedjes voor haar. ‘Upside Down’, ‘Stop! In The Name of Love’ en een ontzettend jazzy liedje van de soundtrack van Lady Sings The Blues. In het laatste klinkt de wat hese stem van Ross zelfs goed.

De jaren zijn nog niet versleten bij Aliades Ochoa. Eén van de laatste overlevenden van de Buena Vista Social Club speelt vanavond heerlijk zomerse Cubaanse muziek. Ochoa is een goede gitarist. Zijn vinger bespelen prachtig de akoestische gitaar. En vocaal klinkt hij met zijn 76-jaar nog net zo goed als op de Buena Vista Social Club plaat. North Sea Jazz krijgt een mix van eigen werk en nummers van de Social Club. De muzikanten staan in een cirkel om Aliades heen en vullen ingetogen aan met meerstemmige refreinen. Het mooiste is de trompet die in zijn eentje de zaal vult met een indringende kracht.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

123456
 foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag  foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag George Benson foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag George Benson foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag George Benson foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag George Benson foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag  foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag  foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag  foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag Lizz Wright foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag Lizz Wright foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag Lizz Wright foto NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag

123456

BOSPOP 22 - VRIJDAGEindelijk kan de 40e editie van Bospop gehouden worden. Op wellicht het meest...

PAL MUNDO OUTDOOR 2022 Waarom zou je ver vliegen om Latijns Amerika te ervaren, als je ook met de...