VERSLAG: Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag (ESNS) 2023 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 108 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag (ESNS) - vrijdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag

Deze editie van Noorderslag begint vroeger dan ooit. Al vanaf 17:00 's middags krijgt nieuw Nederlands muziektalent de kans zich te presenteren aan de media, de muziekproffessionals en het toegestroomde Groningse publiek. Voorheen viel er een gat na het programma van de conferentie en door de vroege aanvangstijd wordt dit voorkomen. Mooi meegenomen is dat het publiek niet allemaal tegelijk op de stoep van de Oosterpoort staat en er daarom geen rijen voor de ingang en bij de garderobe ontstaan. Maarja, er moet ook gegeten worden... Daarom moeten de openingsacts het met relatief weinig publiek doen. Gelukkig is Son Mieux een publiekstrekker van formaat en is het hierna ouderwets druk.

The Jordan is het nieuwe project van Caroline van der Leeuw (Caro Emerald) en heeft zoveel ook internationale allure dat het zich zowel hier als gisteren op Eurosonic mag presenteren. In de kleine zaal van de Oosterpoort is de kwaliteit te horen, maar worden de verwachtingen niet helemaal ingelost. Er worden veilige keuzes gemaakt waardoor het geheel nogal braaf overkomt. Zingen kan ze maar de spanning en het scherpe randje dat dit soort muziek nodig heeft mist vanavond nog.

Waar de vonken wel vanaf spatten is Pitou. De Amsterdamse singer songwriter maakt bloedmooie en spannende pop die gek genoeg in België meer gewaardeerd lijkt te worden dan in eigen land. Afgelopen zomer werd ze geboekt door zowel Rock Werchter als Pukkelpop en dat is bijzonder voor een Nederlandse artiest. In Groningen laat Pitou zien dat ze ook een zekerheidje zou moeten zijn voor de grote Nederlandse festivals. Haar sprookjesachtige composities krijgen door een goede saxofonist nog meer diepgang en zorgen ervoor dat het publiek als betoverd staat te kijken.

Naast de Popprijswinnaar staat er dit jaar nog een gat in de timetable van Noorderslag. Midden op de avond is er tijd ingeruimd voor 'Special Guest'. Naast de nog niet bekende popprijs-winnaar nog een verrassing voor het Groningse publiek waar lekker over gediscusseerd en gefantaseerd kan worden. Popprijs-winnaar van vorig jaar Di-rect mag hun zegetocht met livestreams in de coronatijd en afgelopen zomer langs de festivals afsluiten in de Oosterpoort. Di-rect doet wat de Haagse band al zo veel heeft gedaan: een degelijke rockshow geven. De schaarse tijd op Noorderslag is beter besteed aan acts die we nog niet zo vaak live hebben gezien.

Maxine en FIEP bijvoorbeeld. De eerste heeft het moeilijk in de entree van de Oosterpoort. Zingen kan ze maar het is allemaal zo veilig en braafjes. FIEP is wat dat betreft een stuk spannender. Als een van de briljanten van de afgelopen Popronde zijn een hoop meters op het podium gemaakt en dat betaalt zich op avonden zoals deze uit. Nog een paar goede singles en een nieuwe alternatieve festivalhit is geboren.

Wat nu al met hoofdletters opgeschreven kan worden voor de festivals is Nusantara Beat. Met leden uit Altin Gun, Jungle By Night en The Mysterons staat er ook meer dan genoeg ervaring op het podium. Waar Altin Gun de mosterd haalt uit de Turkse folk zijn het hier de Indonesische roots die voor inspiratie zorgen. Het is onmogelijk stil te staan en de glimlach te onderdrukken bij de indo-tunes van Nusantara Beat. In de slipstream van Altin Gun heeft ook deze act ook zeker internationale potentie.

Voor hiphop met een bijzondere twist zorgen onder andere Sor en Joost. Sor is verder gegaan de weg die hij is ingeslagen na zijn winst van tvprogramma Maestro. Zijn combinatie van klassieke muziek en hiphop hebben we nog niet eerder gehoord. Talent heeft Sor maar zijn show op Noorderslag is rommelig. Het idee om iemand uit het publiek te vragen zijn Sorkest te dirigeren (en te laten merken hoe moeilijk dit is) is sympathiek maar duurt te lang. Als Sor aan het rappen slaat, laat hij gelukkig weer snel zien waarom hij deze plek op Noorderslag verdient.

Joost staat die jaar alweer voor de derde keer op Noorderslag. Met een goed ontvangen album en een heel memorabel optreden op Pinkpop is hij publiekstrekker in de grote zaal. Net zoals bij zijn eerste show op dit festival komt hij op in corpse paint (geschminkt zoals ook bijvoorbeeld Kiss doet). Met veel zelfspot zorgt Joost voor verwarring en memorabele momenten zoals alleen hij dat kan. Van lompe beats naar een gevoelig nummer over de crematie van zijn vader en weer terug. De liefde die hij van het publiek krijgt is puur en mooi om te zien.

Memorabel is ook de drum-show eenmansband ZEP. Hij doet het publiek verbaasd staan van de vele manieren waarmee hij zijn ritmes maakt. De gast-rapper en -zangeres zorgen ervoor dat de aandacht nog iets langer vastgehouden wordt, maar een show van drie kwartier blijft nog steeds aan de lange kant.

Er werd in het weekend van ESNS al veel gepraat over het vermeende coke-gebruik van Goldband. Een video waarop tijdens een optreden een flinke snuif genomen wordt ging viral met alle verontwaardigde reacties van dien. Maarja, als er een act het afgelopen jaar de corona-depressie op de festivalweides heeft verdreven, dan zijn het deze drie Haagse stucadoors. Meer dan terecht dat ze door de jury van de Popprijs worden geroemd om hun impact. Op de radio en op de festivalweides. Live in de Oosterpoort doen ze het na het in ontvangst nemen van het beeldje en de 10.000 euro nog eens dunnetjes over. Met een overdaad aan knipogen naar zichzelf en de controverse zetten ze een fijne hits-show neer die de afgelopen maanden ook al voor uitverkochte podia zorgden. En in 2023 gaan ze lekker verder gezien de grote festivalboekingen die nu al binnen zijn.

Personal Trainer komt op met de Champions League tune. De band heeft vanmiddag het nieuws gekregen dat ze beloond zijn met het Pop Stipendium 2023 en is dus in de winning mood. Dit betekent 10.000 euro om te besteden aan de verdere ontwikkeling van de band. Het is het begin van een live achtbaanrit, waarbij Personal Trainer opvallend genoeg ook gas terug durft te nemen. Het zorgt voor des te meer euforie als de climax wordt ingezet. Heerlijke band die op dit late tijdstip de perfecte uitsmijter is.

Getuige deze editie van Noorderslag staat de Nederlandse popmuziek na twee jaar in mineur er momenteel goed voor. Vanavond hoorden we veel variatie en een gemiddeld enorm hoog niveau. Hierbij is opvallend hoeveel acts de stap maken van Popronde naar Noorderslag. Het belooft veel goed voor komend concert- en festivaljaar.

FOTOGRAFIE: Serge Hasperhoven   Anne-Marie Kok

123456789
Wodan Boys foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag Wodan Boys foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag Wodan Boys foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag Wodan Boys foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag CLAUDE foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag CLAUDE foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag CLAUDE foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag CLAUDE foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag Peter Somuah Group foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag Peter Somuah Group foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag Peter Somuah Group foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag Peter Somuah Group foto Eurosonic Noorderslag (ESNS) - zaterdag

123456789

SCUMBASH 2023Op zaterdag 4 februari vond de vijfde editie van het rock ‘n roll festival...

eurosonicnoorderslag