VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag (ESNS) 2024 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 123 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag

De zaterdag van ESNS staat traditioneel in het teken van Nederland. De meeste Europese bezoekers beginnen aan hun terugreis en de Oosterpoort, waar de afgelopen dagen het congres plaatsvond, is omgebouwd tot festivallocatie met maar liefst negen podia. Met vermoeide voeten rennen we nog één avond langs het beste wat de Nederlandse pop momenteel te bieden heeft.

Het grootste Oosterpoort podium, de grote zaal, wordt gelijk goed gebruikt, want rapperSef heeft zijn El Salvador Ensemble meegenomen. Dit orkest zorgt ervoor dat de activistische en poetische teksten van Sef nog wat meer diepgang krijgen. Sef heeft een mooie boodschap voor alle beginnende muzikanten op Noorderslag: neem je tijd. Hij vertelt over hoe zijn eerdere Noorderslag optredens mislukten en dat het allemaal toch goed is gekomen door stug vol te houden. Een mooie boodschap van deze ervaren rot.

Rondreizend festival de Popronde is al tijden hofleverancier van Noorderslag. Vanavond lopen we langs bij onder andere Hiqpy, Jaro Mila, Droom Dit en Maryn Charlie en zien we weer duidelijk hoe goed het voor artiesten is om een paar maanden intensief te spelen op de meest diverse locaties en publiek. Elk op hun eigen manier zijn dit aanwinsten op de Nederlandse muziekscene waar nog hopelijk lang van genoten gaat worden.

Nog niet vaak in Nederland te zien waren Adriaan Persons, de toetsenist uit Ronde en de nieuwe rockband Gunmoll. Adriaan Persons maakt zonnige pianopop met Nederlandse teksten en laat veel gevoel voor hits zien. De pianist zou zomaar kunnen uitgroeien tot nieuw tieneridool.

Gunmoll grijpt terug op de jaren ‘70 rock. en zal onder leiding van zangeres Jolien Grunberg op festivals als Paaspop, Zwarte Cross en Bospop zonder twijfel in de smaak vallen. Het is opvallend dat er dit jaar weinig echte rockbands zijn en metal helemaal mist. Ook op dit gebied heeft Nederland meer dan genoeg talent.

De twee tiktok-hits van Roxy Dekker zorgen voor een opstopping in de Oosterpoort. Het podium in de entree is veel te klein. De tongue in the cheek singles ‘Anne-Fleur Vakantie’ en ‘Satisfyer’ worden uit volle borst meegezongen door de toegestroomde tieners. Dat het Roxy hierna wat moeite kost om de minimale speeltijd van 15 minuten met drie nummers vol te maken, wordt haar gelijk vergeven.

Van hele andere orde is Sophie Straat. De smartlappen- en protestzangeres pakt uit met het Metropole orkest in de grote zaal. Hoewel ze moet oppassen dat ze zichzelf niet overschreeuwt, kan ze op deze manier haar boodschap op een mooie manier kwijt. Omdat bij Sophie Straat de vorm soms ondergeschikt lijkt aan haar boodschap is de keuze voor een orkest gewaagd. Ook blijkt het een flinke uitdaging voldoende tegenwicht te bieden aan dit muzikale geweld.

Met een ramvole Grote Zaal voor Sophie Straat en flinke rijen bij Library Card en Morpheus zou je wel voorzichtig mogen concluderen dat het deze Noorderslag een beetje te druk is. Er lijkt harder dan voorheen te worden gehandhaafd op de maximale capaciteit van een zaal. Wel zo veilig, maar als er net zo veel kaarten verkocht worden als voorheen, zorgt het wel voor flinke wachttijden. Gelukkig lukt het met een beetje geduld altijd nog wel om binnen te komen.

Headliner van deze Noorderslag is zonder twijfel Froukje. Al lang voor aanvang van het concert stroomt de Grote Zaal van de Oosterpoort vol. De zangeres heeft net een paar weken haar nieuwe album uit, maar al haar nieuwe werk wordt uit volle borst meegezongen. Het is jammer dat de subtiliteit van Froukje verloren gaat omdat de drums veel te hard staan. Het is te begrijpen dat Froukje komende zomer de grote festivalweides gaat veroveren en hier een wat andere geluidsmix bijhoort dan voorheen, maar vanavond is dit voor de Oosterpoort een beetje te veel. Doodsstil wordt het publiek als Froukje solo met akoestische gitaar een liedje zingt over haar overleden broer. Op dit instrument zegt ze de basis te leggen voor al haar nummers. Het is jammer dat de keiharde beats uit een andere zaal haar gevoelige moment overstemmen. Gelukkig neemt ze revanche met hits ‘Heb ik dat gezegd’ en ‘Ik wil dansen’. Ze is zeker klaar voor de grote weides van Rock Werchter en Pinkpop!

En dan is het alweer tijd voor de climax van Noorderslag, de uitreiking van de Popprijs. Groot is de vreugde van het jonge deel van het publiek als bekend wordt dat Joost Klein volgens de jury de afgelopen jaar de grootste bijdrage had aan de Nederlandse popmuziek. Hij is euforisch en kan het nauwelijks geloven dat hij deze belangrijke prijs gekregen heeft. In zijn speech wijst hij het publiek erop hoe moeilijk hij het vroeger heeft gehad en dat niemand echt alleen is, al kan dit wel zo voelen. En dan is het tijd voor een uitgelaten set met de typische gapperpop zoals alleen Joost die maakt. Om de winst te vieren lijkt hij nog extra uit te pakken met speciale versies en drie nieuwe nummers. Allemaal hard, lomp en grappig. Het jonge deel van het publiek gaat helemaal los. En vele boomers weten niet hoe snel ze de zaal moeten verlaten. Precies zoals het hoort. De jeugd heeft altijd gelijk. Afsluiten doet Joost Klein met Jimmy (De Eenzame Fietser) van Boudewijn de Groot. Het publiek reageert met een circlepit. Het is vrij zeker dat dit nog nooit eerder gebeurd is. Douze points go to Joost!

En dan zit de avond er alweer bijna op. Zo’n 50 Nederlandse artiesten mochten zich vanavond presenteren en de conclusie kan alleen maar zijn: wat staat de Nederlandse muziek er goed voor. Het is niet voor niets dat Nederlandse artiesten steeds meer en steeds grotere zalen vullen in het concertcircuit. En de diversiteit is enorm. Van de ontregelende raps van Elmer tot de keiharde punk van Ploegendienst en van de Goldband-pop van Flaire tot de instrumentale dansmuziek van Yin Yin. Op naar een heel mooi concert- en festivaljaar!

FOTOGRAFIE: Serge Hasperhoven   Anne-Marie Kok

1234567891011
Adriaan Persons foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Adriaan Persons foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Adriaan Persons foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Adriaan Persons foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Adriaan Persons foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Yung Dada foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Yung Dada foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Yung Dada foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Yung Dada foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Yung Dada foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Gunmoll foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag Gunmoll foto Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag

1234567891011

COUNTRY TO COUNTRY 2024C2C: Country to Country is Europa's grootste countrymuziekfestival en vindt...

Eurosonic Noorderslag (ESNS) 2023