Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag (ESNS) 2024 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 80 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2024 - donderdag verslag
Naar het Eurosonic Noorderslag 2024 - zaterdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag

Een van de leuke dingen aan ESNS is dat er een overdaad aan gratis randprogramma is. Ook als je geen festival- of conferentieticket koopt, kan je je in Groningen onderdompelen in muziek. Al vanaf een uur of 12:00 zijn er sessies in Plato, De Coffee Company en een aantal kroegen. Op de Grote Markt van Groningen is bovendien een festivaltent opgezet waar in het kader van ESNS Air grote concerten worden gegeven.

Op ESNS Air nemen we een kijkje bij Karsu en Joost. We zijn niet de enigen. Voor beide acts moet je lang in de rij om de tent in te mogen. Bij Joost is het zelfs zo druk dat er mensen op het aangrenzende stadshuis klimmen om toch iets mee te krijgen van de show. Dit zijn natuurlijk ook geen kleine namen. Karsu is landelijk bekend geworden door haar deelname aan Beste Zangers en laat in Groningen duidelijk zien waarom ze hier hoge ogen gooit. Zowel in het Turks als het Nederlands krijgt ze het publiek mee. Erg knap!

En dan Joost. De Groningse jeugd is massaal uitgelopen om onze nieuwe inzending voor het songfestival te bekijken. Met zijn unieke combinatie van gabber, absurde humor en pop gaat iedereen voor de bijl. Hoewel het op een zeker moment te druk lijkt te worden en Joost zijn absolute rammers overslaat is het mooi dat Eurosonic op deze manier Groningen wat terug kan geven.

In de nieuwe concertlocatie Wenutbutter speelt Royston Club. Dit is een echt London Calling bandje dat het beste van The Arctic Monkeys, Pigeon Detectives en The Kooks vermengt tot een amusant geheel. 15 jaar geleden zou dit een enorme hype zijn, maar dit geluid is nu toch wel een beetje passe. Het is echter niet uit te sluiten dat Royston Club ooit een enorme hit scoort. Gevoel voor catchy en meteen meezingbare nummes hebben ze zeker.

Volledig over de top queer gaat het in de Grand Theatre helemaal los bij Lynks. Dansers rollen over elkaar heen en frontman Lynks wil in zijn pinhead masker volgens eigen zeggen niet LGBT+ pride uitdragen, maar LGBT+ shame. Het is vermakelijk om naar te kijken en de elektropunk is zeer dansbaar ook. Voor een festival dat de grenzen opzoekt, zeker een interessante act.

Master Peace in MAAS maakt er ook een groot feest van. Voordat Peace Okezie de show steelt, laat hij eerst een dj het publiek opwarmen. Achteraf blijkt dit jammer van de tijd, want Master Peace maakt er zelf nog een veel groter feest van. Met veel branie is het een soort Bloc Party on steroids. Vooral op afsluitende track ‘Get Naugthy’ gaat het helemaal los. Voor liefhebbers van vroege jaren 2000 dansbare indie is dit one to watch!

Eurosonic zit er na vanavond alweer op. Morgen (op het tandvlees) nog een avond pieken in de Oosterpoort voor het beste wat de Nederlandse muziek momenteel te bieden heeft. Maar eerst even bijkomen van drie dagen Europese muziek. Hoewel er van te voren weinig hype was, hebben we weer meer dan genoeg gezien om in de toekomst de festivalaffiches en podiumagenda’s goed gevuld te houden.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Serge Hasperhoven

1234567
 foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag Viji foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag Viji foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag Viji foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag Viji foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag Viji foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag slowshift foto Eurosonic Noorderslag 2024 - vrijdag

1234567

EUROSONIC NOORDERSLAG 2024 - ZATERDAGDe laatste dag alweer, traditioneel de dag dat Nederlandse beloften zich...

Eurosonic Noorderslag (ESNS) 2023