VERSLAG: Noorderslag weekend 2009

Festivalinfo was aanwezig op Noorderslag weekend 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 97 foto's.

123

Eurosonic

Als er twee dingen waren die Sting veelvuldig deed in de jaren ‘80, dan was het wel muziek maken en kinderen verwekken. Want wie denkt dat zoonlief Joseph (zanger van Fiction Plane) de enige vrucht van de lendenen van ex-Police-zanger Gordon Sumner is, heeft het mis. De zanger en bassist heeft in totaal zes kinderen (voor zover bekend, althans) uit twee huwelijken. Dochter Eliot Pauline Sumner, alias Coco, is de op één na jongste telg uit de familie en is onlangs begonnen aan haar muzikale carrière. Dit met haar band I Blame Coco, waarmee ze in de voetsporen stapt van haar pa en halfbroer. Wat opvalt is dat Coco een hele lage stem heeft, in tegenstelling tot de mannelijke Sumners, die vaak een kopstem gebruiken. Net als bij The Police en Fiction Plane brengt I Blame Coco een geraffineerd melange van punk, ska en Britse rock, waarmee de familietraditie wordt voorgezet. Een andere traditie die misschien wordt voortgezet is een optreden op Pinkpop. The Police en Fiction Plane traden er al eerder op en Pinkpop-baas Jan Smeets toonde zich zeer onder de indruk van mevrouw Sumner. Naar eigen zeggen het beste dat hij op Eurosonic gezien heeft. (PO)

Met Hysterics als debuutplaat wist Rolo Tomassi zichzelf onmiddellijk onder de aandacht te brengen. Zoals de titel al doet vermoeden maakt de band erg hysterische muziek, dit voorgedragen door zangeres Eva Spence. Aangezien EuroSonic graag experimenteert met nieuwe namen, is het vijftal vandaag uitgenodigd door het festival. Dat het de vreemde eend in de bijt is, doet gelukkig niet af aan hun enthousiasme. De heren en dame weten vooral veel mensen te choqueren met hun chaotische mathcore. Dit wellicht doordat het publiek iets heel anders had verwacht, zo'n schattige dame met zo'n enorme stem blijkt moeilijk om te accepteren. Wanneer je verder kijkt merk je dat de band erg goed in elkaar steekt en snap je waarom EuroSonic ze geboekt heeft. Het is even schrikken, maar de band uit Engeland gaat zeker ver komen dit jaar. (MK)

Waar Scandinavische popmuziek het doorgaans goed doet in Europa en zelfs wereldwijd, heeft Noorwegen toch een enigszins ondergeschikte rol in dezen. Enkel A-Ha, Maria Mena, M2M en Lene Marlin wisten grote hits te scoren, waar Kings Of Convenience, Sondre Lerche, Dimmu Borgir, Ane Brun en Mayhem binnen diens genres ook grote bekendheid verwierven. Katzenjammer is een band die dit jaar Noorwegen vertegenwoordigt op Eurosonic. Vier vrolijke meiden in retrojurkjes die eigenwijze en pakkende folkloristische Scandinavische muziek mengen met pop, country en Andrews Sisters-achtige zangpartijen. Het enthousiasme van de bandleden is enorm en alle dames zijn multi-instrumentalisten op een instrumentarium zo divers als accordeon, mandoline, balalaikabas en klokkenspel. Je kan hier niet anders dan vrolijk van worden, de blijdschap van de Noorse meiden is zó aanstekelijk. Als Katzenjammer dan ook nog een Nederlands kinderliedje aanhaalt is het publiek definitief om. (PO)

Eén van de grote tegenvallers op Eurosonic is The Rakes. De Engelse band die in 2005 zo’n hoge ogen gooide met het album ‘Capture/Release’ en diens geinige en observerende teksten over alledaagse dingen, laat het tijdens het optreden in Simplon een beetje afweten. En dan vooral zanger Alan Donohoe, die staat te kermen als een gecastreerd varken. Donohoe heeft geleerd zijn rare, ietwat spastische handbewegingen intoom te houden, maar hij kijkt nog steeds heel angstig uit zijn ooghoeken. Ook applaudisseert hij nog steeds naar het publiek, vergezeld van een sarcastisch klinkend bedankje. Los van de beroerde performance blijven de liedjes wél overeind, met de single ‘Retreat’ als hoogtepunt. Enkele nieuwe nummers, van het in maart te verschijnen derde album ‘Klang’, komen voorbij en beloven een lichte wending ten opzichte van de twee voorgangers. De plaat is opgenomen in Berlijn, in een radiostudio van de voormalige Oost-Duitse publieke omroep, en de titel is een verwijzing naar het nummer ‘Kling-Klang’ van Kraftwerk. (PO)

Vanavond verzorgen de bazen van de club, ook bekend als The Partysquad, een feest in The Palace. De grote club in Groningen staat vandaag in het teken van UrbanSonic. Een klein gastoptreden is weggelegd voor TheFringe. Helaas lijkt het optreden meer gebruikt te worden als opvulling, de twee zijn slechts vijftien minuten te zien en met enkel twee mensen op het podium. De twee rappers doen het vandaag namelijk vanaf een bandje. Gelukkig is hierdoor het enthousiasme niet minder en krijgen we vier harde nummers voorgeschoteld. Beginnend met 'Eindbaas' en sluitend met 'Kurtis Blow' is het een feest in Groningen. (MK)

123

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

123456789
 foto Noorderslag weekend 2009  foto Noorderslag weekend 2009  foto Noorderslag weekend 2009 White Lies foto Noorderslag weekend 2009 White Lies foto Noorderslag weekend 2009 Yuko foto Noorderslag weekend 2009 Yuko foto Noorderslag weekend 2009 Yuko foto Noorderslag weekend 2009  foto Noorderslag weekend 2009  foto Noorderslag weekend 2009  foto Noorderslag weekend 2009  foto Noorderslag weekend 2009

123456789

PAARDPOP 2009Onlangs was 't alweer tijd voor de 5e editie van het kleinschalige paardpop...

FROSTROCK 2009 Terwijl het buiten vriest is het lekker warm in de Hippodroom van Kuurne (B)....