VERSLAG: Kids Right 2006

Festivalinfo was aanwezig op Kids Right 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Kids Right 2006

Stichting KidsRights zet zich wereldwijd in voor kwetsbare kinderen. Kinderen die in de marges van de maatschappij leven, zoals kindprostituées, AIDS-wezen, kindslaven en straatkinderen. Jaarlijks wordt in Rotterdam een groot benefietgala gehouden voor KidsRights. Nieuw dit jaar is het evenement na afloop op de Dam in Amsterdam. Een evenement dat vanwege de oude- en nieuwe, binnenlandse- en buitenlandse namen velen zal aanspreken. Het evenement wordt aan elkaar gepraat door Bart Peeters en de Kinderenvoorkinderen.

Uit Nederland mogen we vandaag een zevental artiesten verwelkomen. De Zeeuwse bands Bløf en Racoon zijn altijd wel te porren voor een goed doel. Naast het hart op de goede plaats en de provincie delen ze nog meer met elkaar. Beiden gaan namelijk een grote theatertour houden door Nederland en vandaag laten ze alvast horen hoe hun nummers unplugged klinken.

Het cabaret- en muziekduo Remco Veldhuis en Richard Kemper (beter bekend als Veldhuis en Kemper) zijn vandaag ook van de partij. Drie jaar geleden hadden ze een hit met het nummer ‘Ik wou dat ik jou was’, maar daarna is het erg stil geworden rond de twee. Wellicht dat het optreden van vanavond een aanloop is naar een come-back? Een come-back die zangeres Ilse DeLange dit jaar ook heeft gemaakt met haar album ‘The Great Escape’. Van dit album laat de bijna dertiger haar nieuwste single ‘The lonely one’ horen.

Tevens is er oud en nieuw Nederlands talent aanwezig. Oud talent in de vorm van de drieënzeventigjarige Ramses Shaffy en nieuw talent in de vorm van zanger/pianist Roel Van Velzen. Beiden kunnen op een goede en grote reactie van het publiek rekenen. Al deze binnenlandse namen zijn erg leuk, maar wanneer je mensen wilt trekken, moet je toch echt met wat meer komen. Dit doet de organisatie dan ook met maar liefst vijf grote buitenlandse namen. Net als de binnenlandse zullen deze jong en oud aanspreken.

Momenteel staat de reggae/popgroep UB40 elf keer in Nederland tijdens het uitverkochte Night Of The Proms. Toch is het gezelschap vandaag ook gratis op De Dam te zien met twee nummers. Veel nummers van de groep gaan over sociale problemen en sluiten hierdoor perfect aan bij het evenement. Dit in tegenstelling tot de Engelse meidengroep The Sugababes. Het trio zingt vanavond een nummer over jongens en het verleiden ervan. Dat het een publiekstrekker is is een feit, maar dat het niks met het thema heeft te maken ook.

De Engelse zangeressen en songwriter Lucie Silvas en Sarah Brightman zijn vandaag ook naar Amsterdam gekomen om een nummer te spelen. De één ondersteund door haar piano, de ander door een aantal violisten. Tussen al het vrouwlijk schoon van vanavond vinden we ook de Italiaanse zanger Zucchero. Een naam die bekend staat regelmatig benefietevenementen aan te doen. Ondanks het zware thema slaagt hij er in bij veel mensen een glimlach op het gezicht te toveren.

Helaas dat vandaag alles zo snel moet gaan. Omdat het evenement live op de Nederlandse televisie wordt uitgezonden, moet alles in anderhalf uur gepropt worden. Dit betekent dat veel artiesten maar één nummer krijgen (m.u.v. Bløf en UB40). Even nagenieten is er niet bij, want je krijgt meteen het volgende nummer voorgeschoteld. Natuurlijk mag je niet klagen wanneer het allemaal gratis voor je geregeld wordt. En waarschijnlijk zien de meesten dit zo, gratis en gezellig.

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

12
UB40 foto Kids Right 2006 Lucie Silvas foto Kids Right 2006 Bløf foto Kids Right 2006 Sarah Brightman foto Kids Right 2006 Sarah Brightman foto Kids Right 2006 Racoon foto Kids Right 2006 Veldhuis & Kemper foto Kids Right 2006 Ilse DeLange foto Kids Right 2006 Ilse DeLange foto Kids Right 2006 Zucchero foto Kids Right 2006 Sugababes foto Kids Right 2006 Sugababes foto Kids Right 2006

12

SALLY FAMILY FESTIVAL 2006Dat een platenmaatschappij een festival organiseert met eigen bands is allang...

TMF AWARDS - 13 OKTOBER - HMH Rond de klok van 18.00 uur is de Orange pre-show op het voorterrein van de...