RECENSIE: Josh Rouse - El Turista

Josh Rouse – El Turista
2010-03-13 Josh Rouse is een Amerikaanse singer/songwriter die tot voor kort hoofdzakelijk nummers voor het Amerikaanse mainstream publiek schreef. Op basis van zijn vorige albums mocht Josh onder andere in de 2007 tour van John Mayer de shows openen. Maar sinds kort heeft Josh Rouse een relatie met een Spaanse vrouw en dat moet een van de redenen geweest zijn dat het laatste album El Turista een Spaanstalige album is geworden met hier en daar opduikende Spaanse invloeden.

Rouse omschrijft de nummers op El Turista als vertolkt door een Amerikaan die Braziliaanse nummers in het Spaans speelt. Dit is discutabel aangezien de Spaanse ritmes lang niet zo sterk naar voren komen als men verwacht met zo’n beschrijving. De eerste helft van de plaat heeft een hoog jengelend achtergrondmuziek gehalte. Geen wonder dus dat de plaat uitgebracht wordt bij Bedroom classics, perfecte muziek voor op je slaapkamer als je slaapproblemen hebt.

Het is pas vanaf het zesde nummer ‘I Will Live on Islands’ waar de cd tot leven komt. Het eerste nummer waarbij gebruik gemaakt wordt van een krachtige ondersteuning door een band plus het swingende ritme maakt het nummer meteen een hoogtepunt. De track doet sterk denken aan de snellere Simon en Garfunkel nummers. Vanaf nu breken ook de nummers aan waar de Spaanse invloeden meer duidelijk naar voren komen. Het nummer ‘Valencia’ is met haar flamenco een van de meest Spaanse nummers.

El Turista mag een beetje een rare titel zijn voor iemand die zich inmiddels definitief in Spanje gevestigd heeft, maar het is wel te hopen dat dit muzikale uitstapje niet meer is dan een toeristisch bezoekje. Hoewel hier en daar Josh zeker de potentie uit nummers weet te halen die erin zit blijft het merendeel desondanks te timide om interessant te worden. De singer-songwriter rol in de stijl van John Mayer is rondweg geschikter voor Josh Rouse.

Eerdere recensies van Josh Rouse:
- 21-11-2008: The Best of the Rykodisk Years.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Josh Rouse Label:Ada Global