RECENSIE: The Crookes - Dreams of Another Day

The Crookes - Dreams Of Another Day
2010-10-21 The Crookes uit het Engelse Sheffield bestaat al sinds 2008, maar ze hebben dit jaar pas hun eerste EP gereleased. Eerder dit jaar stonden zij op het festival de Affaire en later dit jaar zijn ze te zien in Doornroosje in Nijmegen. Met alleen de EP Dreams Of Another Day op zak proberen zij het publiek voor zich te winnen. Eens kijken of dit schijfje het succes voor deze jonge band betekent.

'Dreams Of Another Day' wordt geopend met 'Backstreet Lovers', dit is het eerste nummer ooit die de band gezamenlijk heeft geschreven. Het nummer begint erg vrolijk en de bandnaam lijkt al een beetje op The Kooks, de muziek ook zo te horen. Absoluut geen straf. Alleen de melodie heeft iets weg van de muziek, de zang van George Waite niet. De band heeft juist gehandeld door dit nummer als openingstrack te kiezen. Het heeft een hoog meezinggehalte, het is vrolijk en het laat je smachten naar meer. Bij 'Somewhere Over The Bus Stop' is de vergelijking met The Kooks in één klap verdwenen. Dit rustige nummer laat de aandacht niet verslappen door de mooi doordachte tekst. Een typisch akoestisch gespeeld luisterliedje met als onderwerp liefde. 'Yes, Yes, We Are Magicians' heeft een leuk intro waarbij de muzikanten hun vingers knippen. Het begint rustig, maar wordt erg dansbaar na een tijd. Het klinkt allemaal erg popie-jopie, maar wel in de positieve zin van populair. 'Two Drifters' is opgenomen met de ook uit Sheffield afkomstige band Little Glitches. Mooie samenzang en het strijkinstrument geeft het nummer een interessante wending. 'More Blitz Than Ritz' is weer heel rustig en de band moet het juist hebben van hun vlottere nummers. De volgende track maakt daar geen verandering is, want dat is ook weer een langzaam nummer. Niet zomaar een nummer, want de band heeft zich gewaagd aan een cover van Richard Hawley. 'Born Under A Bad Sign' is een goed nummer van Hawley en The Crookes kon hun EP beter vullen met een eigen geschreven nummer dan een cover. De EP bestaat uit acht tracks, waarvan met name de eerste helft prettig in het gehoor ligt. Na de tweede helft van het album is de verrassing van The Crookes er een beetje af. Secret track 'Mrs Porter' is de afluister van het album, dat bestaat uit een erg simpele tekst dat bijna eng is, zo perfect rijmt het. Met dit één minuut durende Sinterklaasrijmpje is de EP afgelopen en is het de vraag wanneer er een volledig album uitkomt. Als ze meer dansbare nummers zoals 'Backstreet Lovers' opzetten zouden ze wel eens veel succes kunnen bereiken. Tot die tijd moeten ze nog flink werken aan de nummers, want talent hebben ze. Nu de uitvoering nog.
Recensent:Francis Pronk Artiest:The Crookes Label:Fierce panda
The Sword – Warp Riders

The Sword - Warp RidersRetro is in, en dat geldt niet alleen voor de regionen van de pop en...