RECENSIE: Sigur Rós - Valtari

Cover Sigur Rós - Valtari
2012-05-28 Het waren spannende tijden voor de fans van Sigur Rós : kwam er nog wel een nieuw album?
Zanger Jónsi richtte zich steeds meer op zijn soloproject en de overige bandleden besteedden steeds meer aandacht aan hun gezinsleven. Bovendien was er al bijna vier jaar lang geen nieuw werk verschenen van de band. Maar begin 2012 kwam het verlossende woord: de nieuwe schijf zou in mei uitkomen en de naam Valtari (stoomwals) dragen.

De voortekenen waren goed: geen Engelse taal meer, acht liedjes (evenals het onovertroffen titelloze album uit 2002) en de lijn van voorganger Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust, een meer pop-georiënteerd geluid, zou niet doorgezet worden. Toen echter een maand geleden de eerste streams verschenen online, moet ik bekennen dat ik niet gelijk enthousiast was. Waar waren de drums? Waarom eindigen met drie instrumentale, voortkabbelende nummers? Ook klonk het als een herhalingsoefening van hun meest geprezen werk.

Nu, een maand en vele luisterbeurten verder, moet ik echter bekennen dat we met een authentieke groeiplaat te maken hebben. Als je de plaat met koptelefoon en in goede kwaliteit (dus geen internet stream!) beluistert en je je verwachtingen opzij zet, wordt je getrakteerd op een zeer moedig, oprecht en ontspannen klinkend album. Ideaal voor de vakantieperiode: stel uzelf voor, liggend in een hangmat. De zon hoog in de lucht. U hoeft niets. Denk niet aan verplichtingen of afspraken, leef in het moment en absorbeer deze muziek. Dit album moet de tijd krijgen om bezit van u, de luisteraar, te kunnen nemen. Als dit gebeurt, laat de muziek u niet meer los.

Er vallen bij iedere luisterbeurt weer andere dingen op. Het veelvuldig gebruik van een koor voegt veel sfeer toe, vooral in prijsnummer ‘Varúð’, overigens het enige nummer dat een werkelijke climax kent. Ook wordt er meer dan ooit gebruik gemaakt van electronica, zoals in het verrassende ‘Rembihnútur’ en er zijn in bijna alle nummers veel subtiele achtergrondgeluiden verwerkt.

De enige reden dat ik geen vijf sterren uitdeel is dat ik nog een vocaal nummer en enige drums richting het einde van de plaat mis. Dan zou de balans in mijn ogen meer perfect zijn. Eindconclusie: Sigur Rós heeft een gedurfd album afgeleverd dat je de tijd moet geven om de rijpen; je krijgt er heel wat voor terug!
Recensent:Etan Huijs Artiest:Sigur Rós Label:EMI Music
Cover The Coronas - Closer To You

The Coronas - Closer To YouTerwijl wij hier in Nederland meteen aan die Spaanse biertjes denken, zijn...