RECENSIE: Jurk! - Glitterjurk

Cover Jurk! - Glitterjurk
2013-03-08 Het is inmiddels alweer drie jaar terug dat er weer een nieuw duo werd geïntroduceerd in de muziekwereld. De overstap van cabaretgroep naar muziekduo blijkt na voorbeelden als Acda & de Munnik en Veldhuis & Kemper een trend in opkomst te zijn. Jurk is de naam, waarmee Jeroen van Koningsbrugge en, vriend voor het leven, Dennis van de Ven anno 2013 hun tweede album de wereld inbrengen; Glitterjurk genaamd, vernoemd naar het Twitteraccount van Dennis.

Drie jaar na het debuut Avondjurk is het tweetal hard op weg een nieuwe poging te creëren om de Nederlandse hitlijsten te bestormen. Waar ze met ‘Zou Zo Graag’ binnen twee dagen de eerste plaats tot zich namen, is openingsnummer ‘Allerbeste Vriend’ wederom een kanshebber om de radiotop te bereiken. Het nummer is uptempo, radiovriendelijk en bevat een prima balans tussen muzikaliteit en de gebruikelijke lach.

Glitterjurk is een progressie op de voorganger. De komedie blijft parten spelen, echter op gematigd niveau. Het is een bourgondische plaat, voor de gewone polderpopliefhebber. Met hier een lach, daar een traan. Zoals ‘Als Ik Bij Jou Ben’ en ‘Meer’. Het zijn acceptabele chansons die met een nuchtere doch heldere tekst het leven weten te beschrijven. Ballads als ‘De Stilte En Slaap Lekker Lief’ steken licht boven het maaiveld uit.

Op het debuutalbum was het al schrikken voor de Draadstaal-fans. Deze openbaring maakt het waarschijnlijk nog duidelijker dat een cabaretvoorstelling en een muziekoptreden een zeer afwijkende manier van werken omvatten. Echter, het tweetal wist wel de begeleiding van Carel Kraayenhof te strikken, waarmee het prachtige ‘Hakken’ ondersteund werd.

In de zomer zullen Dennis en Jeroen samen met hun band een selectief aantal festivals aandoen. Om teleurstellingen te doen voorkomen, is een waarschuwing van de ‘serieuzere’ kant van het duo wellicht op zijn plaats. Het is muzikaal in orde, tekstueel idem dito. Het album Glitterjurk kan dan ook als beste gezien worden als een album van muziek makende cabaretiers dan als grappen makende muzikanten.
Recensent:Joey van der Leemputten Artiest:Jurk! Label:CNR Records
Cover SX - Arche

SX - ArcheDe uit Kortrijk afkomstige groep SX werd in 2009 opgericht en twee jaar...