RECENSIE: SX - Arche

Cover SX - Arche
2013-03-06 De uit Kortrijk afkomstige groep SX werd in 2009 opgericht en twee jaar later scoorde het duo in eigen land een hit met het nummer ‘Black Video’. Ondanks de plotselinge populariteit lieten Stafanie Callebaut en Benjamin Desmet zich niet verleiden tot het snel in elkaar flansen van een debuutalbum. Eerst ging de band uitgebreid op tournee en pas in 2012 werd er een album opgenomen. Hierbij kreeg het duo versterking van drummer Jeroen Termote en de productie was in handen van Ben H. Allen. Deze werkte eerder met onder andere Animal Collective en Gnarls Barkley. Arche verscheen in oktober 2012 al in België, maar sinds kort is het album ook in ons land verkrijgbaar.

De singles ‘Black Video’ en ‘Gold’, die allebei geruime tijd in Studio Brussels alternatieve hitlijst stonden, geven een goed beeld van wat je op Arche kunt verwachten. Sterk door de jaren ’80 beïnvloede indiepop met veel ruimte voor synthesizers en andere elektronica en vaak een wat dromerig geluid. In combinatie met de zang van Callebaut zorgt dit voor een wat afstandelijk, maar intrigerend geheel.

Naast de genoemde singles zijn ‘Graffiti’ en ‘The Future’ de uitschieters op Arche. ‘Graffiti’ heeft een elektronische jaren ’80 beat, aangevuld met echte drums en klinkt verder vrij vlak. Vocaal gezien haalt Callebaut in deze song echter flink uit en juist deze combinatie zorgt voor een prachtsong. Het vrij lange ‘The Future’ begint heel rustig, maar twee minuten voor het eind volgt een snellere passage die sterk richting Animal Collective gaat. De invloed van producer Allen heeft hier vast aan bijgedragen.

Naast deze paar uitschieters bevat Arche nog een aantal goede songs en missers horen we niet voorbij komen. Wel is het zo dat de kwaliteit van Arche meer wordt bepaald door de sfeer die SX weet neer te zetten dan door de liedjes an sich. De songs zijn zeker niet slecht, maar je wordt vooral gegrepen door de intrigerende, ietwat mysterieuze sound van de drie Belgen. Arche is hiermee een uitstekend debuut van een leuke nieuwe band, waar we hopelijk nog veel van gaan horen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:SX Label:Universal Music B.V.
Cover Soldout - More

Soldout - MoreHet Belgische Soldout bestaat uit Charlotte Maison (zang en keyboard) en...