RECENSIE: Destine - A Dozen Dreams

Destine - A Dozen Dreams
2007-02-22 A Dozen Dreams bevat vijf – en geen twaalf zoals je wellicht zal denken – zomerse liedjes. Tijdens de tweeëntwintig en halve minuut die het cd’tje duurt krijg je een inleiding in de wereld van Destine. Rockacademie-student Robin van Loenen laat met deze EP zien wat hij tijdens zijn studie en het spelen in bands geleerd heeft. Niet alleen schreef hij de teksten en de muziek, hij bespeelde tijdens de opnames zelf alle instrumenten en was ook nog verantwoordelijk voor de productie van de nummers.

Eerste nummer ‘Last Scene of a Plane Crash’ is niet zo pessimistisch als de titel doet vermoeden. Het is een lekker no-nonsense liedje waar je spontaan vrolijk van wordt. Catchy gitaarpop is het handelsmerk van Destine. Ook bij ‘Novel Writer’ waan je je door de Spaanse gitaar op een terrasje tijdens een zwoele zomeravond. ‘The Disappointment’ is het kortste nummer. Het heeft een leuke opening, maar zwakt daarna wat af en wordt wat saai. ‘War Has Been Won’ is een stuk beter! Dit nummer barst van de variatie in de zang, drum en andere instrumenten en zit erg goed in elkaar. Afsluiter ‘Plan #9’ is dromerig en rustig. De twee-stemmige zang die op de hele cd regelmatig te horen is komt hier wat vaker terug. Wat stijl betreft wijkt het af van de andere nummers, wat het juist interessant maakt. Een goede keuze om op de EP te zetten.

Hier en daar kloppen de zinnen grammaticaal niet helemaal, soms is een Nederlandse uitdrukking letterlijk vertaald naar het Engels. Ook is Van Loenen’s uitspraak van de woorden niet overal duidelijk, maar laten we dat houden op ‘dichterlijke vrijheid’. Zijn punkverleden is goed te horen aan zijn manier van zingen, iets meer variatie in de zang zoals bijvoorbeeld in ‘War Has Been Won’ zou zijn muziek zeker ten goede komen. Over het algemeen is A Dozen Dreams een prima EP, die het geluid van Destine goed weergeeft, maar er is genoeg ruimte voor verbetering.

De EP is gratis te downloaden via de website www.destine.nl.
Recensent:Imre Veen Artiest:Destine Label:Stuck in a day records
Do the Undo - Do the Undo