RECENSIE: Will Hoge - Draw the Curtains

Will Hoge –Draw the curtains
2007-12-01 Dat Nashville de country hoofdstad is weten veel mensen. Dat men er ook oor heeft voor artiesten die niet direct in het country hoekje te plaatsen zijn is misschien wat minder bekend. Dat geldt ook voor Will Hoge. De zanger uit deze stad maakt muziek die wel wat invloeden uit de countrysfeer bevat maar toch meer geworteld is in de Amerikaanse traditionele rock. Zijn muziek is een afgewogen mix van rock, blues en americana.

In de Verenigde Staten is Will Hoge al uitgegroeid tot een gewaardeerd muzikant en verkoopt daar inmiddels miljoenen platen. In Europa is hij nog vrijwel onbekend en daar zou best wel eens wat verandering in mogen komen. Inmiddels is Will Hoge alweer aan zijn vierde studioplaat toe: Draw the curtains.

Grootste inspiratiebron is Bruce Springsteen. Op deze nieuwe plaat zijn de invloeden van The Boss duidelijk hoorbaar, zoals in het lekkere up-tempo ‘These were the days’ en het emotioneel gezongen titelnummer. Op het ingetogen ‘Dirty little war’ hoor je invloeden van Bob Seger. Het nummer ‘Sex, Lies and Money’ is een snelle bluesrocker in de stijl van George Thorogood. Soms doet Hoge ook een beetje aan Van Morrison denken zoals in het openingsnummer ‘When i can afford to lose’. Dit is een rustige bluessong zoals er wel meer op de cd te vinden zijn. Ook is er zelfs een beetje Gospel te horen in ‘Washed by the water’.

Gelukkig heeft Hoge ondanks al die invloeden een eigen geluid ontwikkeld waarin hij zijn voorbeelden niet klakkeloos kopieert. Zijn lekkere rauwe stem past prima bij dit soort muziek. De man blijkt tevens een prima songschrijver en de nummers staan dan ook als een huis.

De instrumentatie is sober en geeft de songs alle ruimte om lekker te groeien. Luister maar eens naar het mooie ‘I’m Sorry Now’ waar Hoge de sterren van de hemel zingt, begeleidt door slechts een akoestische gitaar en een altviool, en je weet wat ik bedoel (kippenvel!). De produktie is in handen van Ken Coomer en Charlie Brocco , Zij hebben de cd precies het geluid gegeven wat bij deze muziek past; warm, niet overdadig en altijd in dienst van de prima songs.

Will Hoge heeft een puike plaat afgeleverd en is verplichte aanschaf voor fans van eerder genoemde voorbeelden. Mogelijk dat door deze cd Will Hoge ook wat meer bekendheid gaat genieten in Europa. De nieuwe plaat is bij een groter label uitgebracht en dat zal er toe bijdragen dat de promotie en distributie verder reikt dan alleen het thuisland. Voor de vinylliefhebber: deze plaat zal binnenkort ook op 180 grams vinyl verschijnen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Will Hoge Label:Ryko Disc
Justin Currie – What is Love For

Justin Currie - What is Love ForJe bent wethouder van Nijmegen of de zus van John de Mol en je vraagt je...