RECENSIE: Doom - Born Like This

Doom – Born Like This
2009-04-17 Zev Love X (ten tijde van KMD), Viktor Vaughn, King Geedorah en MF Doom zijn een aantal van de artiestnamen waaronder Daniel Dumile platen heeft uitgebracht. De rapper is geboren in Londen, maar hij verhuisde al op jonge leeftijd met zijn ouders naar New York. Samen met zijn broertje DJ Subroc en Onyx the Birthstone Kid richt hij rond 1990 rapgroep KMD op. Net voor de release van de tweede KMD plaat komt zijn broertje om bij een auto ongeluk. Dumile raakt depressief en dakloos en hij stopt met muziek maken. Jaren later pikt pikt hij de draad weer op en in 1999 ziet zijn solo debuut Operation: Doomsday het licht. Zijn artiestennaam is dan MF Doom, geïnspireerd door Marvel Comics supervillain Dr. Doom (MF staat voor Metal Face of Metal Fingers) Bij optredens zul je hem nooit zonder zijn ijzeren masker zien. Voor de nieuwste release, dat de titel Born Like This heeft meegekregen, volstaat hij met de naam Doom.

Geheel in stijl opent de plaat met een intro waarin naar een supervillain wordt verwezen. Ook op de rest van de plaat komen samples uit verschillende films regelmatig voorbij. Dan kickt er een chille beat in bij de track ‘Gazzillion Ear’. Doom rapt er als vanouds op los met zijn relaxte stem en unieke flow. Ook op deze plaat komt Doom met oneindig lange verhalen, vaak zonder refrein. In ‘Yessir’ is er een combo met Raekwon van de Wu-Tang Clan. Er zit in deze track een sample die me doet denken aan een oude Osdorp Posse track. Zoals we van Doom gewend zijn, gebruikt hij de sample echter in een chille compositie.

De meeste beats zijn door Doom zelf geproduceerd, maar ook andere producers hebben een bijdrage geleverd. Zo is de beat van het nummer ‘Absolutely’, waarin ook het klassieke geluid van een krakend stukje vinyl is verwerkt, van Madlib. Een andere gastproducer is Jack One. Hij is verantwoordelijk voor de beats van ‘Ballskin’ en ‘Microwave Mayo’, die beide tot de vettere tracks van de plaat behoren.

De tweedehelft van de plaat herbergt is misschien nog wel beter dan de eerste helft. Na vette tracks als ‘Cellz’ en ‘Still Dope’ komt ‘More Rhymin’. Een erg relaxte track met een heel fijn pianoloopje. Dan volgt het nummer ‘That’s That’. Een track die wat gevoelig aandoet met de sample van strijkinstrumenten.

Door vermeende stand-ins bij shows en het niet nakomen van beloftes over nieuw uit te brengen materiaal, zijn de meeste Doom liefhebbers sceptisch geworden. Met Born Like This lijkt hij zijn eerste stap te hebben gezet om het vertrouwen terug te winnen. De plaat bevat alles wat je van een Doom plaat kan verwachten: chille beats, lappen tekst, een wat off-beat flow en veel samples uit films. Het enige dat mist is een vaste thematiek, zoals Mm…Food bijvoorbeeld wel had. De plaat is een echte musthave voor de liefhebber van moderne oldschool hiphop.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Doom Label:V2 Records
Ojos de Brujo – Aocana

Ojos de Brujo - AocanaDe Spaanse band Ojos de Brujo is in Europa na vijf albums en optredens op...