RECENSIE: Grayson Capps - Wail & Ride

Grayson Capps - Wail & Ride
2006-12-23 De liefhebber van de rootsmuziek had met de soundtrack in de film ‘A Love Song For Bobby Long’ en het debuutalbum ‘If you knew my mind’ al kennis kunnen maken met de uit New Orleans afkomstige singer/songwriter Grayson Capps.

Het tweede album, genaamd Wail & Ride borduurt net als zijn debuutplaat verder over de zelfkant van de maatschappij en het zwerversbestaan in “that rotten old town that everybody loves”, New Orleans.

Naast liedjes over de dagelijkse beslommeringen in het leven staat de cd ook voor een deel in het teken van de orkaan Katrina. Tot het moment dat de allesverwoestende hurrycane de stad volledig in puin legde, woonde Capps al meer dan twintig jaren in een oude caravan zonder elektriciteit in stromend water. Op het moment dat het water tot enkele meters van zijn verblijfplaats was genaderd besloot Capps te stad te ontvluchten en zijn heil te zoeken in Nashville.

Uiteraard is Capps nog steeds verknocht aan zijn o zo geliefde stad in het zuiden van Mississippi en met zijn hese doorleefde en prachtige donkerbruine stem mijmert de zanger in het nummer ‘New Orleans Waltz’ over de hoop en het vertrouwen in de toekomst van de stad. Ook het nodige cynisme tegen president George Bush jr. blijft niet uit omdat de wederopbouw van de stad veel en veel te lang duurt. “… George Bush, George Bush… you’re a lying hypocrite”.

Ondanks dat er een aantal fantastische bluesy nummers op Wail & Ride te vinden zijn, neigt de cd in het geheel genomen iets meer richting de countrykant. Samen met zijn vaste band The Stumpknockers weet Capps met dit album een in elk geval ongelooflijk mooi product af te leveren, waarbij het knoppenwerk van producer Trina Shoemaker (eveneens Emmylou Harris en Sheryl Crow) niet onbetuigd mag blijven. De cd geeft een lekker direct en vol geluid waarbij je het gevoel krijgt dat het geheel in een keer is opgenomen. Nergens verdrinken de lekker in het gehoor liggende en de soms uiterst gevoelige nummers in een overdadige productie en is het de eenvoud die van deze cd een tijdloos meesterwerk maakt.

Voor de echte rootsliefhebber mag Wail & Ride absoluut niet in de collectie ontbreken.
Recensent:Bert Reinders Artiest:Grayson Capps Label:Hyena Records
We Are Scientists - Crap Attack