RECENSIE: Ruthie Foster - The Truth According to Ruthie Foster

Ruthie Foster - The Truth According to...
2009-02-09 Eind januari 2009 is het vierde album The Truth According To Ruthie Foster van de uit Texas afkomstige singer/songwriter Ruthie Foster verschenen. Foster wordt momenteel door vele collega-critici gebombardeerd als de nieuwe rootsqueen sinds zangeressen als Tracy Chapman en Joan Armatrading. Of dit inderdaad het geval is, zal de tijd ons wellicht leren. Ondanks de lovende kritieken van de Foster sympathisanten wil de Ruthie Foster-hype in elk geval nog niet massaal over slaan naar Europa, ondanks dat ‘The Truth...' alweer album nummer vier is van de zwarte Amerikaanse zangeres.

Wat na één luisterbeurt wel meteen duidelijk wordt, is dat The Truth According To Ruthie Foster bol staat van de variatie en dat maakt het album voor doelgroepen in het roots, folk, soul, gospel en bluesgenre bijzonder aantrekkelijk. Iedere song heeft zijn eigen stijl, waarbij behalve de uitstekende stem van Ruthie, instrumentaal ongelooflijk veel te ontdekken en te genieten valt. Wat dacht je van een subtiel trompetje dat zonder blikken of blozen wordt afgewisseld door een hele oude Würlizter en dat alles overgoten door tropische reggaeklanken in een nummer als ‘I Really Love You’. Een heerlijke luisterervaring en bovendien lekker origineel. In de ballad ‘When It Don’t Come Easy’ horen we fingerpickingstijl van Ruthie, waarbij ze weer door de prachtige klanken van een lapsteel wordt begeleid.

Foster wordt op dit elf nummers bevattende album bijgestaan door een aantal grote spelers uit het bluesveld, waaronder de gitarist Robben Ford, die op het titelnummer ‘Truth’ lekker zijn gang mag gaan; keyboardspeler Jim Dickinson (bekend van o.a. The Rolling Stones) and The Memphis Horns, die op het door Ruthie zelf geschreven funky nummer ‘Dues Paid In Full’ mogen laten horen wat ze in huis hebben.

Het hele album is verschoond van zwakke plekken en Ruthie’s stemgeluid is zonder twijfel van een hoogstaand niveau en uiterst boeiend. Toch heb ik in het gros van de nummers niet het gevoel dat de zangeres op dit nieuwe album het achterste van haar tong kan laten zien en wellicht heeft dit toch met de afwezigheid van publiek of de kilte van een studioproductie te maken.
Ruthie is ongetwijfeld een grote performer en een dame die voor optimale prestaties gewoon op een podium moet staan. Een aantal Youtube-filmpjes en het live album Stages uit 2004 hebben dat wel bewezen, want die bezorgden me de vochtige oogjes en het nodige kippenvel. Bij The Truth According... zal me dit, ondanks de klasse en de schoonheid van het album, helaas niet overkomen.

Eerdere recensies van Ruthie Foster:
- 11-08-2008: The Phenomenal.
Recensent:Bert Reinders Artiest:Ruthie Foster Label:Proper American Records