RECENSIE: Katzenjammer - A Kiss Before You Go

Cover Katzenjammer - A Kiss Before You Go
2012-06-26 Katzenjammer (Duits voor “kattengejank”) is een Noorse folkpopband die bestaat uit Anne Marit Bergheim, Marianne Sveen, Solveig Heilo en Turid Jørgensen. In 2008 debuteert het viertal met het album Le Pop. Drie jaar later, in september 2011, verschijnt de opvolger A Kiss Before You Go en dit album is nu ook in ons land officieel uitgebracht.

Katzenjammer laat op A Kiss Before You Go een zeer gevarieerd geluid horen, met elementen uit pop, folk, country, rock en cabaret. Zo is ‘I Will Dance (When I Walk Away)’ een luchtig, uptempo countrypopliedje, terwijl ‘Lady Marlene’ een gedragen pianoballade is. Deze laatste song klinkt aanvankelijk als een light-versie van Dresden Dolls, maar wordt verderop wel erg glad. De bekende Genesis-hit ‘Land Of Confusion’ wordt door Katzenjammer omgetoverd tot een stuk ketelmuziek in de lijn van Kaizer’s Orchestra, zij het opnieuw in een light-variant. De band geeft het nummer op deze manier echt een andere draai en hierdoor is deze cover zeker de moeite waard.

De drie beste nummers op A Kiss Before You Go staan in het midden van de plaat. ‘Rock-Paper-Scissors’ is een leuk folkpopliedje met een tekst over keuzes die je moet maken in het leven. Hierna komt ‘Cocktails And Ruby Slippers’, een nogal bombastische, bij vlagen licht hysterische song met een tegendraads ritme en een jaren ’80 gevoel. ‘Soviet Trumpeteer’, tenslotte, is slepend en zeer intens. In deze song doet Katzenjammer opnieuw aan Dresden Dolls denken.

Een ander hoogtepunt op A Kiss Before You Go is het lekker uitbundige ‘Gypsy Flee’, de voorlaatste song op het album. Helaas staat tegenover deze leuke songs echter ook een aantal wat mindere, waaronder de rustige afsluiter ‘God’s Great Dust Storm’ en het rockende ‘Loathsome M’. Daarnaast zorgt de grote variatie op het album er voor dat A Kiss Before You Go niet echt als een eenheid klinkt. Deze tweede van Katzenjammer is al met al een aardig album, met een paar leuke songs.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Katzenjammer Label:Proper American Records
Cover Nachtpost - Licht

Nachtpost - LichtNadat de Haagse band Nanach in 2008 na 28 jaar uit elkaar viel, verrees er...