VERSLAG: Ik Zie U Graag 2011

Festivalinfo was aanwezig op Ik Zie U Graag ... 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Ik Zie U Graag 2011: dag 3

België was in 2009 het focusland van het populaire EuroSonic Noorderslag, maar hiermee is het allang niet meer uniek. Het eerste weekend van december staan onze Zuiderburen namelijk opnieuw centraal op Ik Zie U Graag. De derde editie wordt momenteel gehouden in Breda en heeft vijfentwintig acts over drie dagen gesmeerd. De laatste dag heeft slechts zes bands op het programma, maar wel is er elke dag een expositie van (pop)fotografie en muurschilderingen en is er speciale merchandise verkrijgbaar.

De opvallende vormgeving van de concertzaal is ook Intergalactic Lovers opgevallen en de indie-rockband is enorm blij om in het mooie ruimteschip te mogen optreden. De groep maakt door het slechte geluid bij opener ‘Shewolf’ een vervelende start, waarna de microfoon meteen wordt vervangen, maar waardoor ze de concentratie even helemaal kwijt zijn. Het viertal stond op grote festivals in thuisland en deed onlangs een tournee met dEUS door Nederland en misschien zijn ze gewoonweg niet erg onder de indruk vandaag. De debuutplaat wordt aangevuld door de cover ‘Help Me Make It Through The Night’ van Kris Kristofferson en na een matig optreden wordt het podium verlaten.

Maarten Flamand en Esther Lybeert hebben jarenlang hun sporen verdiend in andere bands, maar beklimmen momenteel met The Antler King het podium. Het tweetal wordt vandaag bijgestaan door een extra muzikant en het past precies op het kleinste podium. De Belgische indiepoppers staan voor het eerst in Nederland en hebben meteen een grote tegenslag te verwerken; in de omgebouwde repetitieruimte staan namelijk geen monitoren. De zangeres heeft gelukkig geen zichtbare problemen en zingt de makkelijke nummers met veel plezier. Een wapenfeit komt in het voorjaar pas in de schappen, maar is vandaag alvast verkrijgbaar. Hopelijk hebben ze wat taalgenoten overtuigd.

Het muzikale duo Teddiedrum heeft hun Nederlandse debuutoptreden in een overvolle zaal. Jason Dousselaere en Dijf Sanders delen een passie voor beats en die krijgen we veelvuldig om de oren geslingerd. De electropoppers hebben geen podiumvrees en vragen gemakkelijk om een biertje en bijvoorbeeld of het licht iets gedimd mag worden. Het tweetal vindt namelijk dat het niet de bedoeling is dat je ziet wie er naast je staat. De internethit 'Miami' wordt tegen het einde gespeeld en de gitarist springt enthousiast in het publiek, maar beschadigd hierbij helaas wat apparatuur. De setlist wordt vervolgens met schaamte ingekort. Het publiek verlaat geschrokken de zaal.

De baroque-popband School Is Cool staat regelmatig binnen onze landgrenzen en mag vandaag afsluiten. Het vijftal stond in het verleden reeds op het festival geprogrammeerd en is vrolijk verrast hoeveel er zijn teruggekeerd. ‘Ik heb gezien dat jullie meer meezingen dan de gemiddelde Vlaming, maar hopelijk kunnen jullie ook meer meedansen dan de gemiddelde Vlaming’, roept zangeres Nele Paelinck. De nummers worden allemaal netjes aangekondigd en er is zelfs ruimte voor commentaar op de akoestiek in de concertzaal. De nummers van debuutalbum Entropology worden met veel enthousiasme ontvangen en ook Talking Heads-nummer ‘Road To Nowhere’ doet het goed. Hopelijk krijgt het vrolijke en energieke optreden in 2012 een vervolg.

Het is de boekers van Ik Zie U Graag opnieuw gelukt om veel nieuwe namen aan Nederland voor te stellen, maar ook een aantal grote en exclusieve namen aan te trekken. Het festival bewijst dat je niet extreem ver hoeft te zoeken voor een leuk programma en ook succes kunt hebben zonder een echte headliner. Hopelijk is het publiek op de volgende edities iets stiller tussen de rustige(re) nummers en iets enthousiaster tijdens de feestnummers, maar dat kan ook iets typisch Nederlands zijn natuurlijk.

Intergalactic Lovers foto Ik Zie U Graag 2011 Intergalactic Lovers foto Ik Zie U Graag 2011 Intergalactic Lovers foto Ik Zie U Graag 2011 The Antler King foto Ik Zie U Graag 2011 The Antler King foto Ik Zie U Graag 2011 The Antler King foto Ik Zie U Graag 2011 Teddiedrum foto Ik Zie U Graag 2011 Teddiedrum foto Ik Zie U Graag 2011 School Is Cool foto Ik Zie U Graag 2011 School Is Cool foto Ik Zie U Graag 2011 School Is Cool foto Ik Zie U Graag 2011 School Is Cool foto Ik Zie U Graag 2011

[PIAS] NITES 2011[PIAS]; al jaren een begrip in de platenindustrie en nu ook in Nederland...

LE GUESS WHO? 2011 In Utrecht vond afgelopen weekend de vijfde editie van Le Guess Who? plaats....