VERSLAG: Brabant Open Air 2012

Festivalinfo was aanwezig op Brabant Open Air 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 29 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

12

Vrijdag 24 augustus 2012

De eerste dag van Brabant Open Air is officieel van start. Het is vrijdagavond en het regent pijpenstelen. Bij iedere eettent en bar worden er poncho’s verkocht en hier wordt grondig gebruik van gemaakt. Het is erg rustig op het festivalterrein, wat maar voor een derde gevuld is met publiek. De sfeer oogt wat treurig mede door het sombere weer. Gelukkig staan vanavond onder andere Rowwen Hèze en Guus Meeuwis op het programma. Een feestelijke opening voor het festival dus.

Na een optreden van de Veulpoepers 3.0 is het tijd voor onze Limburge vrienden Rowwen Hèze. De in 1985 opgerichte band uit het Limburgse America weet zich wel raad met een beetje regen. Vanaf vandaag ligt het nieuwe album Geal in de platenzaken en is zelfs binnen gekomen op nummer twee in de albumlijsten. Een goede reden voor een feestje. “Geel is het geluid van een kanariepietje, geel dat is de geur van een vers gebakken frietje” zingt zanger Jack Poels wanneer ze het nieuwe nummer ‘Geal’ spelen. Ook het nieuwe nummer ‘Dit Harde Bed’ wordt voor de eerste keer live gespeeld met behulp van een spiekbriefje en samenzang met het publiek. Er volgt een lauwe response vanuit het publiek. Gelukkig worden alle de grote feestknallers als ‘Bestel Mar’, ‘Limburg’ en ‘De Neus Omhoeg’ tot grote vreugde van het publiek vol enthousiasme gespeeld. Het bier vliegt door de lucht en de toon is gezet voor deze eerste festivalavond.

Daarna is het voor Guus Meeuwis tijd om Eindhoven op zijn kop te zetten. Zijn broer Marc is de organisator van het festival en daarom mocht ook dit jaar Meeuwis niet ontbreken in de line up. Meeuwis en zijn band hebben vandaag ook een feestje want gitarist Stefan Blankenstein viert zijn verjaardag. Met het nummer ‘Weet Dat Je Altijd Welkom Bent’ wordt het optreden toepasselijk geopend. Ook de hit ‘Het Is Een Nacht’ komt voorbij waarbij Meeuwis alleen de refreinen meezingt en het publiek de rest zingt. Ook nummers als ‘Ik Wil Nog Niet Naar Huis’ en ‘Brabant’ worden luidkeels meegezongen. Het is mooi om te zien hoe het publiek de muziek met verschillende emoties ervaart. Vele stelletjes staan verliefd te dansen met tranen in de ogen terwijl anderen met een biertje in de hand dansen en meezingen. Wanneer het eventjes stopt met regenen krijgen we een zee van bier over ons heen en wordt er zowaar gehost tijdens de feestnummer ‘’t Dondert En‘t Bliksemt’. “Ik zie jullie binnen”, roept Meeuwis, waarmee hij probeert zo veel mogelijk mensen naar de afterparty in het Klokgebouw te lokken. Hier wordt nog even doorgefeest met acts uit de jaren negentig zoals Captain Jack en de Vengaboys. Wij proosten op een natte maar mooie muzikale avond.

12

FOTOGRAFIE: Marco Smeets

123
Rowwen Heze foto Brabant Open Air 2012 Rowwen Heze foto Brabant Open Air 2012 Rowwen Heze foto Brabant Open Air 2012 Guus Meeuwis foto Brabant Open Air 2012 Guus Meeuwis foto Brabant Open Air 2012 Guus Meeuwis foto Brabant Open Air 2012 Miss Montreal foto Brabant Open Air 2012 Kings of Lyon foto Brabant Open Air 2012 Miss Montreal foto Brabant Open Air 2012 Racoon foto Brabant Open Air 2012 Racoon foto Brabant Open Air 2012 Racoon foto Brabant Open Air 2012

123

PARADE AMSTERDAM - VRIJDAG 24 AUGUSTUS 2012De Parade reist dit jaar weer door Nederland! Eerder deze zomer kwamen zij...

PUKKELPOP 2012 Na een dramatisch verlopen Pukkelpop vorig jaar, is het festival in 2012...