VERSLAG: Pinkpop 2013 - Zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 42 foto's.

Naar het Pinkpop 2013 - Vrijdag verslag
Naar het Pinkpop 2013 - Zondag verslag

VERSLAG: Janske van den Broek

Zaterdag 15/06

Dag twee is aangebroken en we beginnen vandaag meteen met een vrolijk feestje verzorgd door de vrolijke Spaanse band La Pegatina. Zij vieren vandaag zowel hun tien jarig jubileum als hun 700ste optreden. De sfeer is goed en er wordt uitbundig door iedereen meegedanst en gehost. Het hele publiek loopt op commando van links naar rechts en ondanks dat (bijna) iedereen nog nuchter is heeft iedereen zichtbaar plezier. Wanneer het even dreigt te gaan regenen doen we samen een zonnedans en nadat er nog geen drie druppels gevallen zijn breken de wolken onder luid gejuich weer open. Zelfs het nummer ‘Er Staat Een Paard In De Gang’ wordt in het Nederlands gezongen. De heupen zijn los en het publiek is opgewarmd deze tweede Pinkpop dag.

Na La Pegatina lopen we naar het Brand Bier podium voor het optreden van de Zweedse blues rock band Graveyard. Met zijn rauwe stemgeluid zingt de zanger mee op de duistere gruisrock. Geen poes pas, gewoon puur de muziek. Het is wel even omschakelen na het vrolijke optreden van La Pegatina. Dat vindt ook een gedeelte van het publiek, wat na een paar nummers de tent snel weer verlaat.

We verruilen de Brand Bier stage daarom voor de 3FM stage om een kijkje te nemen bij het optreden van de winnaar van de talentenjacht “de Beste singer songwriter van Nederland” in 2012, Douwe Bob. Onder begeleiding van onder andere Anne Soldaat speelt hij vrolijke country nummers. Ze spelen een nieuw geschreven nummer over bier wat ze met niemand willen delen terwijl een trotse Giel Beelen vanaf de zijlijn mee kijkt. Het nummer ‘Multicolored Angel’ is een van de favorieten bij het publiek. Douwe Bob laat vandaag aan het publiek zien waarom hij een terechte winnaar is geworden van de talentenjacht.

Een andere singer songwriter die sinds vorig jaar het Nederlandse publiek voor zich gewonnen heeft is de Britse Mike Rosenberg, beter bekend als Passenger. Hij speelt vandaag precies een jaar na zijn doorbraak in Nederland op de mainstage van Pinkpop. Hij verteld dat hij het zelf nauwelijks kan geloven en dat hij ontzettend zenuwachtig was voor dit optreden. Totaal onterecht, want het lukt hem zelfs om het gehele veld muisstil te krijgen en mee te laten zingen op zijn prachtige nummers. Het grappige ‘I Hate’ wordt lachend meegezongen en ook tijdens covers van Bruce Springsteen en Simon & Garfunkel heeft iedereen zijn aandacht bij de zanger die helemaal alleen met zijn gitaar op dat grote podium staat. Met het nummer ‘Holes’ sluit hij zijn aller grootste en een van de meest grappigste en memorabele optredens van deze Pinkpop editie af.

Daarna is het tijd voor de Amerikaanse band Fun.. Hoewel de muziek veel vrolijker is dan die van Passenger lukt het de band een stuk minder om bij het publiek de aandacht vast te houden. Er heerst wel een gemoedelijke sfeer bij de nummers ‘Carry On’ en een cover van ‘You Can’t Always Get What You Want’ van de Rolling Stones wordt er rustig meegezongen. Bij de nummers ‘We Are Young’ en ‘Some Nights’ krijgen we eindelijk wat enthousiasme van zowel de band als het publiek te zien. Helaas weten ze dit gevoel niet vast te houden. En druipt een grote massa mensen vroegtijdig af.

Een heel leger aan fans heeft zich verzameld op de eerste rijen voor het podium. Jared Leto en zijn mannen van Thirty Seconds To Mars zijn klaar voor een nieuw optreden voor hun Nederlandse fans. Met het nummer ‘Birth’ openen ze de show gevolgd door ‘Closer To The Edge’. Bij het nummer ‘Search And Destroy’ wordt er een jongen in een zebra pak het podium op gevraagd om voor het publiek wat dingen te vertalen in het Nederlands. De vuisten van het publiek gaan samen met tientallen enorme gekleurde ballonnen de lucht in bij ‘This Is War’ en tijdens ‘Do Or Die’ loopt Leto over het podium met een grote Nederlandse vlag. Aan het eind van de set weet hij niet welke nummers ze nog gaan spelen en wordt er wat geïmproviseerd. Hij nodigt een hoop fans het podium op en niemand mag deze superster aanraken, want er staan twee crewmensen hem continue te beschermen. Geen spectaculair hoogstandje, maar de fans zijn blij met alles wat hun favoriete band doet. Ze zijn extra opgewonden wanneer ze de primeur te horen krijgen dat de band in november in de Ziggodome komt optreden.

Afsluiter op deze zwoele zaterdagavond zijn de heren van Kings Of Leon. Na enige afwezigheid zijn we blij ze weer te mogen verwelkomen op Pinkpop. De band begint de set met wat rustigere nummers. Oude en nieuwe nummers worden afgewisseld, maar er komen weinig grote hits aan het begin van het optreden voorbij. Pas tegen het einde van de avond horen we ‘Sex On Fire’ en ‘Use Somebody’ waarna een groot gedeelte van het publiek het voor gezien houdt. Een optreden zonder spectaculaire showelementen, waar we stiekem wel op gehoopt hadden bij een dagafsluiter van dit formaat. Het optreden is strak gespeeld, alleen misten we een beetje de magie op deze mooie avond.

Morgen is het alweer de laatste Pinkpop dag. Lees maandag het verslag op Festivalinfo!

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234
La Pegatina foto Pinkpop 2013 - Zaterdag La Pegatina foto Pinkpop 2013 - Zaterdag La Pegatina foto Pinkpop 2013 - Zaterdag La Pegatina foto Pinkpop 2013 - Zaterdag Graveyard foto Pinkpop 2013 - Zaterdag Graveyard foto Pinkpop 2013 - Zaterdag Passenger (Singer-songwriter) foto Pinkpop 2013 - Zaterdag Passenger (Singer-songwriter) foto Pinkpop 2013 - Zaterdag Passenger (Singer-songwriter) foto Pinkpop 2013 - Zaterdag fun. foto Pinkpop 2013 - Zaterdag fun. foto Pinkpop 2013 - Zaterdag fun. foto Pinkpop 2013 - Zaterdag

1234

PINKPOP 2013 - ZONDAGPinkpop 2013 zit er weer op! Festivalinfo was natuurlijk weer aanwezig op het...

Pinkpop2013logo