RECENSIE: Chad VanGaalen - Light Information

Chad
2017-12-26 Chad VanGaalen is een Canadese singer-songwriter (Calgary, 1977). Denk daarbij niet meteen aan het clichébeeld van een bebaarde troubadour in een houthakkershemd die zichzelf begeleidt op een met gaffer tape bij elkaar gehouden akoestische gitaar. Chad VanGaalen is meer zo’n eenling die zich maandenlang opsluit in zijn overvolle homestudio om van daaruit het ene na het andere poppareltje de wereld in te slingeren.

Light Information uitgebracht op Sub Pop, is inmiddels het zesde album van VanGaalen. VanGaalen is naast muzikant ook illustrator. Dit verraadt een creatieve geest en dat blijkt ook na het beluisteren van Light Information.

Het album staat vol met avontuurlijke popliedjes waarbij naast het gebruik van gitaar, bas en drums gretig gebruik wordt gemaakt van alle mogelijkheden van de vintage Korg 770 synthesizer (1976) die VanGaalen op de kop heeft getikt en waar hij de meest uiteenlopende geluiden en geluidseffecten uit weet te persen. Dit levert vreemde en tegelijk vrolijk makende popsongs op die doen denken aan de geestverruimende popmuziek van Super Furry Animals (en Gruff Rhys’ solowerk) en de quirkiness van een band als XTC.

In het op vette synths voorbijdrijvende ‘Host Body’ zingt VanGaalen over ‘parasite demons’: ”They Can Eat Me From The Inside Out, I Already Hear Them Chewing”. ‘Golden Oceans’ is een voort raggend indiepopliedje. ‘Pine And Clover’ is het prijsnummer van de plaat. Een hemels gezongen soort sci-fi folk. In ‘Broken Bell’ zingt VanGaalen over de wat afstandelijke verhouding tot zijn vader: ”I Should Really Visit Him Before He is Dead”.

Ondanks het feit dat de plaat door VanGaalen in zijn ééntje in elkaar is geknutseld, op een baslijntje en wat vocale hulp van zijn dochtertjes Ezzy en Pip na, klinkt de plaat toch organisch. Dat zegt iets over het muzikale talent dat VanGaalen heeft en het oorspronkelijke talent dat hij is. Hij levert met Light Information een bijzonder avontuurlijk popalbum af.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Chad VanGaalen Label:Subpop
Cover A Giant Dog - Toy

A Giant Dog - ToyEr zijn bands die klinken als een wild feest waar je heel laat een beetje...