RECENSIE: A Giant Dog - Toy

Dog
2018-01-19 Er zijn bands die klinken als een wild feest waar je heel laat een beetje vies dronken van thuis bent gekomen. De punk rockers van A Giant Dog uit Austin zijn zo’n vuige band, die al een aantal albums vol speelden met liedjes over sex, dronken worden en jawel, ook liefde. De vierde langspeler Toy voegt daar op zich weinig aan toe, maar de groep heeft zo’n lekker rauw geluid en schrijft simpelweg erg pakkende liedjes.

Toch tappen ze ook weer niet helemaal uit hetzelfde vaatje, maar experimenteren ze hier met de arrangementen door sommige nummers te voorzien van strijkers of synthesizers. Dit doen ze bijvoorbeeld op het fijne ‘Fake Plastic Trees’ of er wordt plots een boogie woogie gitaar gespeeld zoals in ‘Making Movies’. Dit soort toevoegingen geeft de plaat iets zweverigs en laat horen dat de band wel degelijk probeert te variëren met zijn geluid. De teksten staan weer bol van op het eerste gehoor platte sex en wat onderbroekenlol, maar eigenlijk laten ze horen wat alle jongeren van deze leeftijd doormaken, want er is ook ruimte voor relatieperikelen en andere overpeinzingen.

Verder is de op de zeventiger jaren rock en punk geïnspireerde muziek dik in orde. De zang die in handen is van Sabrina Ellis wordt meer dan ooit aangevuld of afgewisseld met Andrew Cashen en dat werkt prima. Stevige rockliedjes als ‘Toy Gun’ en ‘Roller Coaster’ of het rauwe ‘Hero For The Weekend’ klinken overtuigend en vol branie. Er is ook plaats voor wat afwisseling in de vorm van een western. ‘Lucky Ponderosa’ met strijkers en veel drum roffels of het afsluitende rustige ‘Survive’. Daarmee tonen ze aan toch meer te zijn dan een melige feestband en over genoeg muzikale inhoud te beschikken.

A Giant Dog is nu eenmaal een band die niet te moeilijk wil doen en juist grossiert in vrolijke, pakkende nummers. Het wordt nooit te zwaar, maar de band waakt ervoor een karikatuur van een punk band te worden. Op Toy laten ze genoeg creativiteit en inventiviteit horen om dat te voorkomen. Een liedje als het stevige ‘Bendover’ met zijn pompende bas en korte drum solo’s bewijst dat de band de boel heel goed onder controle weet te houden.
Recensent:Ronald Kats Artiest:A Giant Dog Label:Merge Records
Cover Jack Cooper - Sandgrown

Jack Cooper - SandgrownMet Sandgrown brengt Jack Cooper zijn eerste soloplaat uit. Verwacht...