RECENSIE: Mike Adams At His Honest Wieght - There Is No Feeling Better

Mike Adams
2019-12-16 De Amerikaanse liedjessmid Mike Adams houdt wel van geintje op zijn tijd. Dit resulteerde in de wat vreemde bandnaam Mike Adams At His Honest Weight, die gelukkig niet illustratief is voor zijn muziek. Die bestaat namelijk uit oprechte nostalgische liedjes en de vierde plaat van de groep, There Is No Feeling Better, staat daar weer vol mee.

Daarvoor put Adams uit zijn eigen leven waardoor dit keer de liefde bezongen word. Hij is inmiddels een gezinsman met alle daarbij behorende verwondering, problemen en twijfels. Dit verwerkt hij in zijn teksten, die de liedjes een diepere lading meegeven en daardoor minder onschuldig zijn dan de lichte popliedjes in eerste instantie doen vermoeden. ‘That’s One Way’ is bijvoorbeeld zo’n nummer wat prettig in het gehoor klinkt, maar waar onder de oppervlakte meer schuil gaat: “put your love into an open tune and it’s too easy to play, but pouring love into an open wound is an instrument of escape”.

Hier en daar doen de mijmerende nummers zelfs wat denken aan de lichtere nummers van R.E.M. In rustige ballades als ‘Educated Guess’ toont Adams zich een ware crooner en wanneer je de persoon in kwestie ziet, past hem dit prima. Hij heeft er in ieder geval de goede instelling voor, door het allemaal niet te serieus te maken. Er staan daarvoor tussen de gevoelige nummers, wat vrolijke liedjes als ‘Do You One Better’. Vaak klinken de eerlijke liedjes bijna ouderwets, zoals ‘Olivia’ wat een halve eeuw geleden ook geschreven had kunnen worden.

Daarmee is There Is No Feeling Better zo’n typische, bijna klassieke popplaat, waarin mooie tekstuele vondsten zitten. Adams is een vaardig liedjesschrijver met een goed gevoel voor fraaie popliedjes, die bol staan van nostalgie en overpeinzingen. Soms wil het wel wat inkakken maar hier en daar klinkt het zelfs wat zomers en kun je je er goed aan warmen met de winter in aantocht.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Mike Adams At His Honest Wieght Label:Joyful Noise
Cover Mega Bog - Dolphine

Mega Bog - DolphineDe titel die een artiest aan een album geeft kan veel zeggen over wat voor...