RECENSIE: DIIV - Deceiver

DIIV
2019-12-27 DIIV’s frontman Zachary Cole Smith worstelt al jaren met zijn verslavingen, wat onmiskenbaar zijn weg vindt in zijn muziek. De eerste twee platen lieten dit al horen, waar je vooral in Smith zijn teksten dit gevecht terug vindt. Ook op de derde langspeler van de band Deceiver is die toon terug te vinden, alleen is het nu allemaal wat somberder. De band trekt hierop weer de effecten flink open voor het bekende gruizige shoegaze geluid. Voor het eerst is het een gezamenlijk project van de hele band en niet enkel het werk van Smith.

Smith’s hoge, wat dromerige stemgeluid, drijft wederom fraai op die muur van gitaargeluid. Dit keer klinkt het allemaal wat zwaarder, alsof hij wat minder optimistisch is over zijn verslavingen de baas kunnen. Het levert wel weer prachtige liedjes op als ‘Like Before You Were Born’ en het logge meanderende ‘Lorelei’. Het moge duidelijk zijn dat dit geen vrolijke verzameling liedjes is, maar sombere verhandelingen uit de ziel van Smith.

“Curtained in with arms outspread, I was a stranger in our bed, shut away and getting thin, I was a stranger in my skin, in my skin” klinkt het in ‘For The Guilty’. ‘Blankenship’ lijkt nog opbeurend, maar gaat over de klimaatcrisis en de jeugd die zich hierbij laat gelden. Het werd dan ook als single uitgebracht op 20 september, de dag van de grote wereldwijde klimaatstaking. Naast zijn eigen sores maakt Smith zich blijkbaar ook nog eens zorgen over zijn toekomst en die van de wereld.

Deceiver is een sombere maar intrigerende shoegaze plaat, waarbij het talent van Zachary Cole Smith weer ontegenzeggelijk is. De liedjes steken erg goed in elkaar, klinken overtuigend en je voelt de strijd die hij voert keer op keer terug. Hopelijk zal blijken dat er niet alleen schoonheid in zijn ellende steekt, maar ook in zijn geluk.
Recensent:Ronald Kats Artiest:DIIV Label:Captured Tracks
Cover Black Marble - Bigger Than Life

Black Marble - Bigger Than Life Tetris , de smiley, GPS, Depeche Mode, de super soaker, het world wide web...