RECENSIE: Tropical Fuck Storm - Deep States

TFS
2021-11-04 Na praktisch twintig jaar The Drones te hebben geleidt, werd het in 2016 tijd voor bandleider Gareth Liddiard om wat anders te gaan doen. Hij nam zijn vriendin Fiona Kitschin (zang, basgitaar) mee en richtte samen met gitarist Erica Dunn (MOD CON) en drummer Lauren Hammel (High Tension) een nieuwe band op, Tropical Fuck Storm. Met zo’n naam moet je wel een hoop kabaal maken en dat doen ze dan ook alle kanten op! Na twee eerdere albums, A Laughing Death In Meatspace [2018] en Braindrops [2019] is dat zeker niet minder geworden, al klinkt de band nu serieuzer dan tevoren. Wie had ooit kunnen vermoeden dat deze Australische band een aantal complottheorieën op muziek zou gaan zetten?

Het idee achter hun derde album, Deep States, is om verschillende hypotheses te gebruiken als een maat voor ons denken en de beïnvloeding hiervan. Het album begint met een sample van een obscure telemovie uit de jaren zeventig van de Mormonen (“The good news is, your captivity is over”). ‘The Greatest Story Ever Told’ vertelt het verhaal van Christus die terugkomt om de mensheid te waarschuwen. Op ‘Blue Beam Baby’, gaan ze nog een stap verder. Hier brengen zij Ashli Babbitt onder onze aandacht, de vrouw die tijdens de bestorming van het Capitool werd doodgeschoten. Het complexe nummer combineert dit met referenties naar de Blue Beam theorie, waarbij NASA en de Verenigde Naties innovatieve technologieën gebruiken om een nieuwe wereldorde te scheppen (“One day she walked me by the mighty hall/a window opened on a sight so evil she couldn’t look away/…. In the middle you raised a finger/a quiet sign to help pull the trigger/…/ my blue beam baby” ).

En zo gaan de teksten van de man die ooit “People are a waste of food” zong (The Drones –‘ Ohh My’) nog even door. Als je denkt dat dit al taaie kost is, dan wordt het nog even doorkauwen. Het enige rustige nummer op het album is namelijk ook niet gemakkelijk. ‘Legal Ghost’ gaat over de zelfmoord van Liddiard’s vriendin, jaren geleden in zijn auto, die hem achterliet met een kind van een ander, inclusief al het papierwerk (“It doesn’t really matter who you sleep with now you’re just a legal ghost”.) Alleen het toegankelijke ‘New Romeo Agent’, over liefde in de koude oorlog brengt heel even rust.

Dat zelfs Liddiard last had van schrijversblok kun je je niet voorstellen. Toch heeft de COVID pandemie hem even een halt toegeroepen. Zijn motivatie om te blijven schrijven was even volledig weg, doordat hij nergens heen kon (“I’m stuck indoors, awaiting further orders/…/ why waste time” op ‘Bumma Sanger’). Gelukkig heeft hij zich snel kunnen herpakken: het zijn uiteindelijk toch de spitsvondigheden die je bijblijven, zoals “Don’t wanna die a martyr / I’m just lookin’ for a latte and a fuckin’ phone charger,” op ‘Give A Fuck Fatigue’. Uiteindelijk mag hij trots zijn op dit album gevuld met heerlijk ongebreidelde herrie en heel veel tekst. Het is goed dat deze in het bijgevoegde boekje na te lezen zijn.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Tropical Fuck Storm Label:Joyful Noise
Cover Torres - Thirstier

Torres - ThirstierDe Amerikaanse Torres (de artiestennaam van Mackenzie Scott) gaat al een...