RECENSIE: Order of the Emperor - Behold

O OT E
2017-12-06 Dat er genoeg frisse rockbands in Nederland zijn, moge de afgelopen maanden wel duidelijk zijn geworden. Het Rotterdamse Order Of The Emperor kwam eind 2016 al met hun debuutalbum, slechts twee jaar nadat de band werd opgericht en vooral lokaal al de nodige vlieguren had gemaakt. Het vijftal, aangevoerd door frontman Wouter Jongens, speelt een mix van hardrock en traditionele metal en zoekt zijn inspiratie bij bands als Judas Priest, Black Sabbath en Thin Lizzy. Toch doet de cover van Behold, gemaakt door Razoreater, juist enorm denken aan Mastodon.

Opener ‘One Week’ begint als een Metallica-nummer van halverwege de jaren `80, maar als Wouter zijn zang inzet klinkt de band als een cocktail van Kiss, Mastodon en Monolord. Een geslaagde combinatie die al gelijk de toon zet voor de rest van het album. ‘As The World Burns’ is niet het meest spannende nummer van de plaat (al is het refrein muzikaal gezien wel erg sterk), maar met ‘Behold The Waves’ wordt de draad weer opgepakt. Net als ‘One Week’ begint ‘Take The Blues Away’ rustig en niet al te overtuigend, maar als het nummer echt aanzet horen we hoe het huidige Queens of the Stone Age zou klinken met Dave Grohl als zanger. Wouter verdient sowieso een pluim met de manier waarop hij de variërende muziekstijlen van de band van zang weet te voorzien. Als we belanden op de B-kant van het debuut is ook ‘Back To The Roots’ weer lekker stevig: terwijl drummer Wout van der Geer een harde beat aan het nummer geeft, combineren gitaristen Bruno Bakker en Jeff Tsyvyan traditionele metal met groovy jaren `70 hardrock. Met soortgelijke nummers weten ze de interesse zonder problemen tot en met ‘Emperor Of Rock’ vast te houden.

Er zijn veel Nederlandse bands die zouden willen dat ze met een debuutalbum als Behold zouden kunnen komen. Het klinkt professioneel, als een band die al meer dan een decennium bij elkaar is. Het album laat een band horen die ook internationaal hoge ogen kan gooien. Op dit moment heeft de band weinig shows op de planning staan, maar hopelijk geeft Order Of The Emperor dit album in 2018 een mooi vervolg, live of in de studio.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Order of the Emperor Label:Eigen Beheer
Cover Treehook - X

Treehook - -X-Een mooie plak wit vinyl ploft op de deurmat. Het debuut van het Zeeuwse...