RECENSIE: The Royal Engineers - Rock 'N Roll Will Never Let You Down

Royal Engi
2018-02-07 The Royal Engineers willen het popgenre weer zuiveren. Ze hebben genoeg van de inhoudsloze pop en maken nummers die verder gaan dan alleen leuke refreintjes en teruggaan naar de oorsprong van dit genre. Dit doen ze met veel energie en vrolijkheid. Hoewel het album betiteld is als Rock ’NRoll Will Never Let You Down, is het toch echt een popplaat. De vijfkoppige, Utrechtse band toerde al eerder in de Verenigde Staten, maar het is tijd om Nederland te veroveren.

‘Pressure’ is een korte introsong waar de samenzang en pianoriedels zorgen voor een swingende sfeer. De tempowisselingen maken het een beetje jazzy en de gitaaruithalen voegen hier wat extra flair aan toe. Ook ‘Take Me To The Limit’ verveelt niet. Het is een snel nummer waarbij veel synths en gitaar wordt gebruikt om het geheel op te vullen. Een lekker tempo en de melodie blijft ook snel hangen. ‘Load Up’ is net wat anders. Het is minder swingend maar wat serieuzer ingesteld. De vrouwelijke zang zorgt voor een afwisseling die het album ten goede komt. Het doet af en toe denken aan Jett Rebel, zeker door de mannelijke zang en de zang op de achtergrond. Het einde, met weinig variatie, duurt wel wat te lang. Het is langzaam en lijkt meer op een mash-up dan dat het een geheel vormt met het stuk daarvoor.

De titeltrack ‘Rock ’NRoll Will Never Let You Down’ is gemaakt voor een live-optreden. Het is snel, de zang is vermakelijk en er is gekozen voor een gangbare melodie. Op het album zelf is het wat lastiger te plaatsen, omdat dit nummer wellicht live gehoord moet worden om de energie goed over te kunnen brengen. ‘Carol’ en ‘You Are My Whiskey’ zitten vol leuke en grappige teksten. Hierdoor is het vermakelijk om naar te luisteren. Hoewel de mannelijke zang niet altijd even sterk is, luistert het makkelijk weg.

The Royal Engineers zijn geen doorsnee popband, maar zetten iets nieuws weg. Ze zijn swingend, vermakelijk en toegankelijk. Rock ’NRoll Will Never Let You Down is een album met veel afwisseling en zal niet snel vervelen. Hoewel niet elk nummer even sterk is, zijn ze allemaal creatief in elkaar gezet. De Utrechters weten wat ze willen: het publiek zo goed mogelijk vermaken. Het is dan misschien leuker om ze eens live te zien dan alleen dit album te beluisteren.
Recensent:Nadine Visser Artiest:The Royal Engineers Label:Eigen Beheer
Cover Masters Of Disguise - Alpha/ Omega

Masters Of Disguise - Alpha/ OmegaOnlangs verscheen het derde album van het Duitse Masters Of Disguise en het...