RECENSIE: Marlon Williams - Make Way For Love

Marlon
2018-04-11 De Nieuw-Zeelandse Marlon Williams maakte de afgelopen zomer al indruk op de Nederlandse festivals. Hij gaf onder andere steengoede optredens op Into The Great Wide Open en London Calling. Het was even wachten, maar nu is ook zijn nieuwste album Make Way For Love beschikbaar. Een album waarop Marlon Williams de invloed van Roy Orbison en Hank Williams wat achter zich laat. Met Make Way For Love maakt hij een ijzersterke popplaat in de stijl van Jeff Buckley en Rufus Wainwright.

Marlon Williams heeft een hoog stemgeluid. Hij vult dit muzikaal aan met violen en breed opgezette arrangementen. De kracht van Marlon’s stem is het beste zichtbaar op een klein liedje als ‘Love Is A Terrible Thing’. Met een hoofdrol voor het pianospel ontpopt zich hier een fantastisch liedje. Zacht galmend bezingt Marlon zijn moeilijkheden met de liefde. Net zo romantisch is het duet tussen Marlon Williams en zangeres Aldous Harding. Inmiddels zijn de twee uit elkaar. Gelukkig is het prachtige duet ‘Nobody Gets What They Want Anymore’ het resultaat.

Alleen met het nummer ‘Party Boy’ schuift het ritme even omhoog. Een opzwepende country melodie vormt de basis. Marlon zingt net iets achter het ritme en probeert deze in te halen. Dit creëert een intens en opzwepend gevoel. Halverwege ontrolt er een elektronische solo. Desondanks sluit het nummer naadloos aan in de sfeer van Make Way For Love.

Het is lastig om Make Way For Love te ontvlechten. Na enkele echte Americana platen gemaakt te hebben komt Marlon Williams nu met een popplaat. Op sommige momenten sijpelen invloeden van Roy Orbison door in de galm van Marlon Williams en tekstueel zien we de schaduw van Leonard Cohen. Marlon Williams bewijst zichzelf als een goede muzikant waar we ongetwijfeld nog veel goede dingen van kunnen verwachten. Van Nederland is hij in ieder geval fan, want deze zomer valt Marlon op veel festivals te bewonderen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Marlon Williams Label:Dead Oceans
Cover Poppy Ackroyd - Resolve

Poppy Ackroyd - Resolve Poppy Ackroyd is een componiste uit Engeland. Ze is klassiek geschoold op...