RECENSIE: Jankobus Seunnenga - Fabels Met Kleurkrijt

Seunnenga
2018-05-15 In 2017 bracht Jankobus Seunnenga met Dick Vestdijk Voor Het Land uit. Het tweetal nam daarop teksten van Nederlandse dichters onder handen. Een fraai album waarop de twee het voor elkaar kregen de gedichten eer aan te doen en zelfs te versterken met een muzikale omlijsting. Op het album werden al wat teksten van dichter Simon Vestdijk voorzien van een muzikaal jasje. Aangezien Seunnenga al eerder teksten van Dick`s vader opnam, kon een album met louter werk van Simon Vestdijk niet uitblijven.

Fabels Met Kleurkrijt is het resultaat. Voor de kenners van Vestdijk, dat is inderdaad de titel van een kleine dichtbundel van de dichter. De vijftien gedichten tellende bundel werd in 1938 gepubliceerd. Dat betekent dus een ode bij het tachtigjarige bestaan. De bundel wordt door de kenners gezien als een klassiek werk voor de Nederlandse poëzie. Het behaalde alleen nooit die status. Wie weet kan dit album daar alsnog voor zorgen. Aan de manier waarop Seunnenga het album presenteert zal het niet liggen. Het album wordt afgeleverd in een nette enveloppe, met daarin naast de cd ook een fraai vormgegeven dichtbundel met daarbij, om het helemaal af te maken, een kleurkrijtje.

De aankleding is alvast in orde, maar hoe zit het met de muziek? Voorop gesteld, als je vorig jaar een plaat hebt gerecenseerd met een zo goed als gelijkwaardig uitgangspunt, dan ga je vergelijken. Je moet dan vaststellen dat Voor Het Land meer variatie kent, avontuurlijker is, en daarmee dus spannender. Daar tegenover kun je stellen dat er in Fabels Met Kleurkrijt meer lijn en samenhang zit.

Een van de sterke punten van Voor Het Land was de bijdrage van Dick Vestdijk, die over een sterkere stem beschikt dan Seunnenga. Dat zorgde voor een sterke wisselwerking. Vestdijk is ook op dit album weer te horen, maar vooral als tweede stem. Slechts op twee liedjes (het mooie ‘VI’ en het avontuurlijke ‘X’) verzorgt hij de leadvocalen. Daarentegen zorgt hij wel voor muzikale ondersteuning op o.a. viool, gitaar en mellotron. Een welkome toevoeging ten opzichte van de voorganger is Sjoukje Bloem, die naast achtergrondvocalen ook een Friese vertaling van ‘I’ voor haar rekening neemt.

Het album heeft een flinke middeleeuwse zweem, zoals op ‘II’, het spannende ‘III’ en ‘IV’. Het tempo gaat wat omhoog op ‘V’ en doet in de cadans van de tekst denken aan ‘Zonder Vrienden Kan Ik Niet’ van Boudewijn de Groot. Soms pakt het minder goed uit. Bijvoorbeeld op ‘VIII’. De tekst lijkt zich niet te lenen voor de overigens prettige muzikale omlijsting. De zinnen lopen vrij moeizaam.

Al met al is Fabels Met Kleurkrijt een degelijke ode aan het werk van Simon Vestdijk. Of het ook daadwerkelijk nieuwe interesse in het werk van de dichter zal opleveren is de vraag, want de teksten willen nog wel eens gedateerd overkomen. Toch valt wederom te prijzen dat Seunnenga er in slaagt om poëzie van een muzikaal jasje te voorzien dat bij de teksten past. Aan echte uitschieters, zoals op Voor Het Land, ontbreekt het echter.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Jankobus Seunnenga Label:Marista
Cover Claw Boys Claw - It`s Not Me, The Horse Is Not Me - Part 1

Claw Boys Claw - It`s Not Me, The Horse Is Not Me - Part 1Het debuut van Claw Boys Claw sloeg in 1984 in als een bom. De twaalf...