RECENSIE: Dan Mangan - More Or Less

Mangan
2019-03-13 Album nummer vijf, maar toch nog verrassend. Misschien juist wel omdat het vorige album van Dan Mangan zo afwijkend was. Verwar dit echter niet met een misstap. Op zijn nieuwste album More Or Less lijkt het er op dat de Canadese singer-songwriter terug is gegaan naar zijn basis. Deze basis betekent inhoud, en Mangan had wederom genoeg in zijn hoofd zitten om een album mee te vullen. Volgens Mangan zelf gaat More Or Less over het ervaren van een geboorte (Mangan werd vader), maar ook over een wedergeboorte, je loskoppelen van een populaire mainstream identiteit en gewend raken aan een nieuwe. Alsof dat nog niet voldoende is, omschrijft de Canadees zijn nieuwste werk ook nog eens met de woorden vriendschap, angst, en niet te beantwoorden vragen. Dat zijn een hele hoop thema’s die eigenlijk meerdere albums zouden kunnen vullen. Mangan presteert het om deze uiteenlopende thema’s onderling te verbinden om zo voor een eenheid te zorgen en een grote variatie aan combinaties.

Met het nummer ‘Lynchpin’ wordt het album geopend en het zet tevens de toon voor dat wat er nog op gaat volgen. De track klinkt relaxt en ontspannen zonder een ballad te zijn. Nu Mangan zelf vader is, is zijn leven een stuk hectischer geworden. Toch heeft de zanger er voor gekozen om deze hectiek niet mee te nemen op More Or Less. Dit betekent echter niet dat er niets van zijn privéleven doorklinkt in de muziek. De overpeinzingen en zorgen van Mangan zijn hoorbaar in zijn teksten, zijn hoofd en hart spreken. Weliswaar niet altijd even optimistisch, maar daarom wellicht des te realistischer en oprecht. Mangan’s volle hoofd komt duidelijk tot uiting op de track ‘Troubled Mind’. De zanger vraagt zich hier hardop af: ”Are we the beautiful future? I can’t figure it out”. Dit gepieker en gepeins zorgt voor slapeloze nachten, en de bijbehorende wanhoop is volledig duidelijk op ‘Can’t Not’ waar door de herhaling van slechts één zinnetje, het nummer haast een hypnotiserende werking krijgt.

Muzikaal zijn vrijwel alle nummers op More Or Less enigszins minimalistisch en basic. Het zijn Mangan’s teksten die er toe doen. Ondanks het feit dat verscheidene nummers een pessimistische ondertoon hebben (What isn’t broken, it will break somehow” uit ‘Lynchpin’), schuilt er toch ook een zoete romanticus in deze Canadees. Zijn liefdesadvies in ‘Peaks and Valleys’, ”Don’t be afraid to love her madly”. Mangan heeft hoorbaar veel aan zijn hoofd en hij denkt over een hoop grote thema’s na. Hij wordt overspoeld, maar weet desondanks toch om hier mooie, warme, en doordachte nummers van te maken. De zanger doet de term ‘singer-songwriter’ eer aan. En één advies voor Mangan, blijf vooral je hoofd en je hart luchten, want daar komen mooie liedjes uit voort.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Dan Mangan Label:City Slang
Cover Majetic - Club Dread

Majetic - Club Dread Club Dread opent met de zalvende stem van de Amerikaanse Justin Majetich,...