RECENSIE: Cthuluminati - Reliqideus

Cthulu
2019-08-26 Zo af en toe krijg je als recensent out of the blue een album binnen dat je compleet van je sokken blaast. Dat is in deze tijden van overtollige informatie überhaupt al een verrassing, maar daar komt regelrechte trots bij als blijkt dat de band gewoon uit ons kikkerlandje blijkt te komen. Deze band, met de moeilijke naam Cthuluminati heeft met het eigen beheer debuut Reliqideus een visitekaartje van formaat afgegeven.

De band is reeds actief sinds 2015 en heeft duidelijk de tijd genomen om iets moois af te leveren. Dat heeft zich uitbetaald; de cd ziet eruit om door een ringetje te halen en de productie is gewoon af en kan met met gemak de concurrentie aan met andere internationale acts. Qua stijl is de band moeilijk te plaatsten en dat is in dit geval een kracht. De groovende opener 'Illumni Fhtagn' lijkt op een mix van Mastodon en Baroness en zuigt je gelijk het album binnen. De achtbaan begint pas goed met 'El Lizard Birth' (clip is te vinden op youtube): het begint als pure stonerrock (wat een monsterriff!) om vervolgens plots halverwege plaats te maken voor blastbeats en black metal gekrijs. En het klinkt gewoon logisch allemaal, net zoals een band als Kvelertak dat ook pleegt te doen.

Een absoluut hoogtepunt is het ruim elf minuten durende 'Svartalfr'. Na een rustig, sfeervol begin neemt de black metal het over, begeleidt door mooie leads. En net als de muziek kolkend tot een hoogtepunt komt verrast de band wederom door ineens op de proppen te komen met Thin Lizzy-achtige twinsolo's, ongekend gewoon! 'Supernatural Selection' begint met een tribal chant, rockt er vervolgens op z'n Kvelertaks op los, kent een terloops QOTSA tussenstukje om daarna Immortal snelheden te bereiken. Horen is geloven! De ruim tien minuten durende afsluiter 'Umibozu' laat nog eens in volle glorie horen waar Cthuluminati toe in staat, van sfeervol a la Cult of Luna tot classic rock en van Killing Joke tot sludge.

Reliqideus is een album waar zanger/gitarist Devi Hisgen en zijn mannen ongelofelijk trots op mogen zijn. Het is ook een album die je niet gemakkelijk hap slik weg alles voorschotelt, maar die je keer op keer uitnodigt om opnieuw te beluisteren om vervolgens na meerdere luisterbeurten zijn geheimen prijs te geven. Als dit al het begin is, wat brengt de toekomst dan nog meer?!.
Recensent:Mark Michels Artiest:Cthuluminati Label:Eigen Beheer
Cover Chelou - Out Of Sight

Chelou - Out Of SightDe Brit Adam Gray verschuilt zich achter Chelou , wat vrij vertaald vanuit...