RECENSIE: Chelou - Out Of Sight

Chelou
2019-09-17 De Brit Adam Gray verschuilt zich achter Chelou, wat vrij vertaald vanuit het Frans naar het Engels Out Of Sight betekent. Niet geheel toevallig de titel van zijn debuut: daar is over nagedacht. Hoe uitgekiend hij is, blijkt wel uit het feit hoe hij in 2014 voor het eerst in de belangstelling kwam door zijn single ‘The Quiet’ voor de officiële release date online te zetten. Sindsdien heeft hij een schare volgers en weet hij zichzelf goed in de schijnwerpers te zetten, in tegenstelling tot wat zijn artiestennaam doet vermoeden.

Die zelf gezochte publiciteit heeft ervoor gezorgd dat producer Cam Blackwood (bekend van zijn werk met George Ezra, London Grammar en Florence & The Machine) naar een van zijn shows is komen kijken. Deze was zo onder de indruk dat het opnemen van een album slechts een kwestie van tijd was. Ook al hadden ze maar enkele dagen in de studio nodig, het resultaat mag er zijn: twaalf gevarieerde nummers, waarbij het singer-songwritergehalte niet alleen goed is afgestemd op de akoestische gitaar zoals gebruikelijk, maar ook op elektronische muziek.

Chelou heeft een prettige stem en zingt zich vrij gemakkelijk door de melodieën heen. In topvorm is hij op ‘She Rock I Roll’, waar hij heel intiem ons een verhaal verteld. Het nummer heeft een donkere sfeer en hij past zijn stem daar goed op aan. ‘Out Of Sight’ is met recht de titeltrack: de balans tussen gitaren, elektronica en de langzaam opbouwende percussie is hier perfect. Het heeft alles in zich om een wereldhit te worden: het hoge meezinggehalte zal er voor zorgen dat het de ideale concertafsluiter wordt.

Ook een nummer als het kwetsbare ‘Sorry’ is het vermelden waard. Blackwood heeft ervoor gekozen om de zang uit de demo te gebruiken voor de eindmix, aangezien Chelou de heftige emotie niet voor een tweede keer kon opbrengen. Het geeft aan dat hij niet alleen maar makkelijke in het gehoor liggende liedjes kan zingen.

Out Of Sight is een evenwichtig album, met voor ieder wat wils, zonder dat het herkenbare nummers zijn. Knap hoe Chelou de balans vindt tussen de akoestiek van een singer-songwriter en eigentijdse elektronische muziek. Hij openbaart zich hier voor het eerst voor een groot publiek en doet dat als een ster in wording. Hij heeft geen reden meer om zich te verschuilen en daar kunnen wij alleen maar blij om zijn.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Chelou Label:Concrete Dog
Cover Frankie Lee - Stillwater

Frankie Lee - StillwaterDe singer-songwriter Frankie Lee maakte in 2016 indruk met zijn debuut....