RECENSIE: Orange Grove - Ganja Rock

Orange Grove
2019-10-04 Muzikanten Jacob Streefkerk en Michael Maidwell vormen al sinds jaar en dag de basis van de band Orange Grove. Na wat wisselingen in de bezetting lijken de mannen nu een ‘winning team’ gevormd te hebben. Het derde album, Ganja Rock is inmiddels uitgebracht en volledig geproduceerd door bandlid Tim Kesteloo die in 2011 bij de groep kwam als gitarist. Het gaat de mannen goed, en dat is te horen.

Zo goed zelfs dat Ganja Rock het stralende zonnetje aan de strakblauwe hemel is. De reggae-rock combinatie van de mannen, met een vleugje ska, klinkt zorgeloos, zomers, en vredelievend. Maar schijn bedriegd want er zit toch echt een boodschap verpakt in deze zonnige deuntjes. Toen Sint Maarten getroffen werd door orkaan Irma, werden Streefkerk en Maidwell hier persoonlijk door geraakt: hun eiland lag in puin. ‘A Bitch Called Irma’ refereert aan deze desastreuze gebeurtenis. Maidwell vertelt, en laat de luisteraar deelgenoot worden. Reggae klinkt lang niet altijd even optimistisch, dat wordt hier wel bewezen.

Of het nu gaat om een nummer zoals ‘Easy Love’ waarbij je nog geen briesje kunt voelen, of ‘Blaze’ waar al meer gitaargeweld bij komt kijken, de rauwe stem van Maidwell leent zich overal voor. Een samenwerking met Brainpower laat de band iets meer richting de hiphop bewegen, maar ook daar lijken de mannen zich als een vis in het water te voelen en weten zij alle muzikale elementen tot een prima blend te combineren. Uiteindelijk is Ganja Rockhet album dat de fans van Orange Grove trakteert op nieuwe muziek, maar ook prima kan fungeren als visitekaartje voor hen die nog niet bekend zijn met deze ambitieuze maar laidback mannen.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Orange Grove Label:Eigen Beheer
lAY

Shannon Lay - AugustMuzikanten zingen regelmatig over ‘shitty jobs’ en andere malheur die een...