RECENSIE: The Murder Capital - When I Have Fears

TMC
2019-10-09 Een hype is snel gemaakt in de Britse muziekpers. Nieuwe bandjes worden nog voor hun debuut de hemel in geschreven, om bij het tweede album te worden neergesabeld. Daar hoeven de jonge heren van het uit Dublin afkomstige The Murder Capital niet wakker van te liggen. The Murder Capital heeft genoeg te bieden om van haar eigen kracht uit te gaan. Daar hebben ze de (Britse) muziekbladen niet voor nodig.
When I Have Fears heet het debuutalbum dat werd voorafgegaan door de singles ‘Feeling Fades’ en ‘Green & Blue’ die allebei ook op het album staan. De plaat staat vol gedreven postpunk. Met dank aan de productionele kwaliteiten van Flood (o.a. Depeche Mode, U2) klinkt de band op haar debuut eigentijds en dynamisch.
The Murder Capital bestaat uit zanger James McGovern , bassist Gabriel Blake, drummer Diarmuid Brennan en de gitaristen Damien Tuit en Cathal Roper. De gedreven voordracht van McGovern combineert lekker met de laaggestemde basgitaar en het (tribale) drumwerk. De door elkaar verweven gitaarpartijen van de gitaristen toppen het bandgeluid af.

Frontman James McGovern is een moderne dichter/romanticus die zijn inspiratie haalt uit de gedichten van Keats (de albumtitel is niet voor niks vernoemd naar één van zijn negentiende-eeuwse sonnetten) en het Brutalisme, een architectonische stroming die de schoonheid vindt in de lelijkheid van de bouwkunst. Voeg daarbij de zelfmoord van een goede vriend en het thematische kader van het debuutalbum is compleet.

The Murder Capital kan onstuimig tekeer gaan. Dat bewijst de band in ‘More Is Less’, ‘Feeling Fades’ en ‘Don’t Cling To Life’. Maar op de tragere nummers klinkt The Murder Capital minstens zo opwindend. De onderhuidse spanning die de band oproept, is het hele album door voelbaar. Zoals op het tweeluik ‘Slowdance I’ & II’. Het eerste (vocale) deel steunt op de lage zangstem van McGovern, de zwaar stuwende baspartij en het vertragend drumwerk, terwijl op het instrumentale ‘Slowdance II’ de gitaren alle ruimte krijgen om te excelleren.

De band zegt zelf beïnvloedt te zijn door The Sound en dat is in het toetsenwerk van de meeslependere songs terug te horen. Maar op ‘Green & Blue’ klinkt The Murder Capital vooral als New Model Army: zwaarmoedig en hoopgevend. Dit betekent echter niet dat The Murder Capital een jaren ’80 kloon is, allerminst zelfs.
Met hun debuutalbum When I Have Fears bewijst The Murder Capital geen hype te zijn maar een blijvertje. In de spotlights of in de marge, dat maakt de liefhebber niet uit.
Recensent:Bart Slaats Artiest:The Murder Capital Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Jim van der Zee - Starting The Engine

Jim van der Zee - Starting The EngineWat een stem heeft Jim van der Zee ! Op zijn tweede album Starting The...

OG

Orange Grove - Ganja Rock Muzikanten Jacob Streefkerk en Michael Maidwell vormen al sinds jaar en dag...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT