RECENSIE: King of the World - Connected

KOTW
2019-10-31 Ooit deelden ondergetekende en gitaarheld Erwin Java een podium… Ok, dat klinkt spannender dan het daadwerkelijk is. De één bouwde als stagiaire theatertechniek de installatie van Cuby and The Blizzards op, terwijl de ietwat introverte gitarist zijn gitaar stemde en er even wat losse riffs uit gooide, en Harry Muskee zich met een biertje in de hand even kwam voorstellen. Muskee overleed in 2011 en Java richtte een jaar later King Of The World op en daarmee bracht de gitarist samen met medeoprichters Fokke de Jong (drums), Ruud Weber (zang/bas) en Govert van der Kolm (toetsen) vier albums voort. De band bemachtigde een vooraanstaande plaats in het (inter)nationale bluescircuit. Maar in juni 2018 stapte Java uit de band om zich te storten op een aantal andere projecten, waaronder Johan Derksen`s theatershow Keeps The Blues Alive. Het voortbestaan van King Of The World leek ineens een stuk minder vanzelfsprekend.

Iets meer dan een jaar later presenteert de band echter Connected. De plaats van Java is ingenomen door de Belg Stef Delbaere, die met zijn vierentwintig jaar als een ‘broekie’ kan worden beschouwd tussen die schat aan ervaring die King Of The World kenmerkt. Al heeft deze aan het Rotterdamse Conservatorium cum laude geslaagde gitarist zijn sporen al wel verdiend in de bands van Jared Grant, Belle Perez en Shirma Rouse. En als je ‘Life After You’ er bij pakt doet de leeftijd er duidelijk niet toe. Delbaere toont zich hier een echte gitaarvirtuoos die, zoals alleen de echte groten dat kunnen, door zijn gitaarspel tegen je praat. Niet zo vreemd dat tijdens de opname van deze bluesballad bij de eigenaar van de Woodstock Studio de tranen in de ogen stonden. Het is ook niet vreemd dat deze ruim negen minuten durende bluesballad het hoogtepunt van het album is.

Dat wil niet zeggen dat de rest van Connected niet van hoge kwaliteit is. Daarvoor is de band zich te goed bewust van wat een goed blues(rock)album nodig heeft: instrumentbeheersing, variatie, teksten die op verschillende manieren gaan over het niet bepaald lekker in de vel zitten, en dat dan samengepakt in een tiental sterke tracks. En dan vergeten we nog de karakteristieke zangstem met rafelrand, want die bezit Ruud Weber.

De toon van Connected wordt gezet met de groovende midtempo rocker ‘Love Don`t Come From You’, wat later met ‘Future Man’ en ‘Eyes Wide Open’ nog eens dunnetjes wordt over gedaan. De titeltrack, een gejaagde bluesrocker, zit vol met tempowisselingen en laat veel ruimte aan de muzikanten om te excelleren. Wanneer vervolgens het tempo omlaag gaat op ‘Give Me Back My Heart’ bewijst de band ook daar goed raad mee te weten. Daarnaast blijkt het gitaarspel van Delbaere tijdens de ballads nog wat beter tot zijn recht te komen.

Met ballad ‘Saving Grace’ kruipt KOTW nog eens diep onder de huid en onderstreept het dat Connected zonder veel nieuws te bieden, van een heel hoog niveau is. Een knappe prestatie voor een band die zijn meestergitarist slechts een jaar geleden zag vertrekken.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:King of the World Label:Bertus
Cover Caamp - By & By

Caamp - By & ByZe zijn al sinds jaar en dag vrienden, de twee Amerikaanse jongens die de...