RECENSIE: Moon Duo - Stars Are The Light

Moon Duo
2019-12-29 Het Amerikaanse Moon Duo bestaat uit echtpaar Ripley Johnson (zang en gitaar) en Sanae Yamada (keyboards), geassisteerd door drummer John Jeffrey. Jeffrey blijft op foto’s normaliter achterwege, maar hij maakt wel degelijk deel uit van deze band. Het echtpaar heeft ook zijn/haar eigen projecten, respectievelijk Wooden Shjips en Vive La Void. Het is echter als Moon duo dat zij hun talenten pas goed ontplooien. De band is redelijk populair in Nederland en was dan ook verkozen tot een van de curators op het ‘Le Guess Who’ festival van afgelopen jaar. Het gaf hen het ideale podium om hun zevende studioalbum, Stars Are The Light, te presenteren in een kleurrijke live omgeving.

Dat kleurrijke past ook heel goed bij het album: niet alleen heeft deze een fel geel-rode hoes, ook zijn er verschillende (negentien!) versies beschikbaar, met zowel blauw, geel als rood vinyl. Ook inhoudelijk is het zeer kleurrijk: de flinke hoeveelheid disco- en funkelementen die zijn toegevoegd door producer Pete ‘Sonic Boom’ Kember, zorgen voor een warm zomers geluid. De oude gitarist van Spaceman 3 heeft de psychedelische krautrock van de band dansbaar gemaakt. Het geheel levert een prachtig pallet op van klanken, dromerige samenzang en eenvoudige, efficiënte beats. Vooral op het bijna Kraftwerk-achtige ‘Eye 2 Eye’ wordt duidelijk wat de invloed is van de nieuwe producer.

Het album laat zich beluisteren als een geheel en al vanaf opener ‘Flying’ wordt je meegenomen op een muzikale reis, waar je je maar al te graag aan overgeeft. De relaxte gitaarklanken, die lijken te zweven boven de luchtige synthesizers, brengen je in een roes en als dat niet lukt, zorgt de lome samenzang van Johnson en Yamada daar wel voor. Diezelfde formule en uitwerking werkt ook voor nummers als ‘Fall (In Your Love)’, ‘Lost Heads’ en ‘Eternal Shore’. De vrij eentonige percussie en de geprogrammeerde synthesizers werken verslavend, zonder dat je een idee hebt of je dit nu goed vindt of niet. De vrolijke klanken van titeltrack ‘Stars Are The Light’, maar ook ‘The World And The Sun’ zorgen voor korte oplevingen en een zomerse verfrissing.

Het zevende album van Moon Duo kenmerkt zich door funk en disco invloeden die fans van de band zullen doen opmerken dat dit album veel trager is dan hun eerdere werk. De explosieve noise, dance en krautrock van ouder werk lijken ze zover weg te hebben gestopt, dat het maar de vraag is of dat ooit weer terugkomt. Het maakt het album niet minder goed, maar verteerbaar en toegankelijk voor een nieuwer, jonger publiek.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Moon Duo Label:Sacred Bones Records
Josienne

Josienne Clarke - In All WeatherEen plaat die begint met een prachtige keyboardmineur, dat kan haast niet mis...