RECENSIE: Klangstof - The Noise You Make Is Silent

Klangstof
2020-03-13 Verhuizen naar de middle-of-nowhere in Noorwegen is een regelrechte ramp voor een veertienjarige. Er is niets te beleven. Dus wat doe je dan? Je leert jezelf gitaar spelen. Zo is het voor Koen van de Wardt gegaan. Bij terugkeer in Nederland werd de muziek pas echt belangrijk. Hij speelde aanvankelijk bas bij Moss, maar richtte al vrij snel zijn eigen band op: Klangstof. En dat bracht succes toen zij werden opgemerkt door het Mind Of A Genius label. Zo werden zij de eerste Nederlandse band die op de twee grootste Amerikaanse zomerfestivals, Coachella en Bonnaroo, speelden. Ook tourden zij samen met The Flaming Lips.

Na het goed ontvangen debuut Close Eyes To Exit uit 2016 is er nu de door fans langverwachte opvolger The Noise You Make Is Silent. Het gebruik van een oxymoron in titels lijkt aan populariteit te winnen de laatste tijd. Deze opvallende albumtitel komt terug in de tekst van openingsnummer ‘Blank Page’. Een nummer dat gaat over een wereld waar niemand echt oog voor elkaar heeft, en niemand elkaar lijkt te horen. Koen schrijft teksten over zijn persoonlijke ervaringen. De muziek die hij tegenwoordig met Wannes Salomé en Erik Buschmann maakt, heeft een redelijk laag tempo en is behoorlijk melancholisch. Maar sommige nummers zoals ‘New Congres, New Father’ zijn wel heel dansbaar. Het nummer ‘Phantoms’ dat wel wat weg heeft van Gorillaz, is gemaakt met inbreng van de heldere stem van Tessa Douwstra alias Luwten. En op ‘We Never Liked The Outcome’ is zelfs een bijdrage van Wayne Coyne van eerdergenoemde The Flaming Lips.

De mix van The Noise You Make Is Silent komt uit de koker van Francesco Donadello (Modeselektor en Thom Yorke bekend van Radiohead). En met name de invloed van die laatste kun je horen in ‘Death03’ en ‘We Never Liked The Outcome’. Het is duidelijk dat Klangstof een behoorlijke ontwikkeling doormaakt. De vrij traditionele postrock composities van het eerste album hebben plaats gemaakt voor een meer elektronische invulling. De gitaar legt het steeds vaker af tegen de (analoge) synthesizer en sampler. De sound is daarbij ook veelzijdiger geworden. Met dit sterke album is een internationale doorbraak niet ondenkbaar. De Europese tour die onlangs in Nederland is gestart en de aanwezigheid op Down The Rabbit Hole deze zomer zullen daar zeker toe bijdragen.
Recensent:Dave Stam Artiest:Klangstof Label:Mind Of A Genius
Cover Agnes Obel - Myopia

Agnes Obel - Myopia Myopia , ook wel bekend als bijziendheid, is een aandoening waarbij de...