RECENSIE: Lola Marsh - Someday Tomorrow Maybe

Marsh
2020-03-30 Lola Marsh is een duo uit Tel Aviv, Israel, die elkaar bij toeval op een verjaardagsfeest ontmoetten en sindsdien besloten hebben samen muziek te gaan maken. Multi-instrumentalist Gil Landau en zangers Yael Shoshana Cohen brachten in 2015 hun eerste werk uit, de EP You’re Mine. Twee jaar later volgde hun debuutalbum Remember Roses, wat vooral in de Verenigde Staten goed aansloeg. Al snel stonden zij op het prestigieuze South by Southwest festival en deden zij festivals in Barcelona en Montreux aan. Zij schreven een nummer voor de Kevin Costner film Criminal en namen een cover op van Frank Sinatra’s ‘Something Stupid’ voor de TV serie Better Call Saul in 2018. Dat smaakte naar meer...

Op hun tweede album Someday Tomorrow Maybe besteden ze meer aandacht aan hun liefde voor films. Al vanaf het eerste nummer 'Echoes' is dit duidelijk. Het duo, versterkt met Mati Gilad op bas, Ran Gil op synthesizers en Dekel Dvir op drums, laat een opzwepende western-sfeer horen waar de luisteraar in meegezogen wordt. Het Lana Del Rey-achtige ‘Like In The Movies’ spreekt voor zich. Dat (stem)geluid komt terug in ‘Give Me Some Time’, welke doet denken aan een Aziatische Ennio Morricone film, als die zou bestaan.

Een andere inspiratiebron, Sufjan Stevens, horen we ook meerdere keren terug op het album. Zo horen we zijn invloed op ‘What Am I’ en vooral op ‘Stranger In The Subway’, wat door de akoestische gitaar en snelle piano als één van de beste nummers kan worden beschouwd. Ook ‘Four Long Reasons’ ademt eenzelfde sfeer uit; dit is een prachtig gezongen ballade waar Cohen laat horen wat zij in haar mars heeft.

Wat het album interessant maakt is dat de band thema’s van een aantal nummers laat terugkomen. Zo worden de strings van ‘Darkest Hour’ (wat klinkt als een jaren zestig filmtune) gebruikt in het instrumentale ‘In The Morning’. Niet vreemd, aangezien die tekst steeds wordt herhaald in het nummer. Afsluiter ‘Where Are You Tonight’ is een reprise van opener ‘Echoes’ en zo is de cirkel weer rond.

Het tweede album van Lola Marsh laat een volwassen geluid horen, al lijkt het duo nog niet helemaal te weten welke muzikale richting ze op wil gaan. Gebruikmakend van filmthema’s en leunend op een aantal bewonderde artiesten, lijkt vooralsnog niet voldoende om een nieuw publiek te vinden. Dit is geen onaardige plaat, maar het is simpelweg niet bijzonder genoeg. Misschien een volgende keer beter...?
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Lola Marsh Label:Universal
Cover HMLTD - West Of Eden

HMLTD - West Of EdenElke grote beschaving is gedoemd ten onder te gaan, gelijk het machtige...

Cover Eva van Manen - Politiek & Liefde

Eva van Manen - Politiek & Liefde Neem het woord politiek in de mond en het gros van de mensen haakt af. Het is...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT