RECENSIE: The Orb - Abolition Of The Royal Familia

Orb
2020-04-02 De muziek die Alex Paterson ons sinds 1989 als The Orb voorschotelt is eigenlijk één lange ontdekkingstocht door zijn eigen universum. In de allereerste plaats vervoert de sfeervolle muziek je naar een droomwereld, al dan niet onder invloed van geestverruimende middelen. Door het uitgekiend combineren van sounds en geluiden, wordt een alternatieve realiteit geschapen. De kracht van zijn muziek zit hem in de vervoering. De andere kant van de ontdekkingstocht bestaat uit het achterhalen waar alle samples vandaan komen. De trip begon met de lancering van het iconische debuut The Orb’s Adventures Beyond The Ultraworld (1991). Een uitgave die, naarmate de tijd vordert, alsmaar stijgt op lijstjes van invloedrijke albums. Een album dat welhaast synoniem is geworden voor de oorsprong van ambient house.

Ondertussen bereiken wij met Abolition Of The Royal Familia de zeventiende episode van die reis. Maar eerst word je nog even op het verkeerde been gezet. Opener ‘Daze’ klinkt namelijk behoorlijk poppy met zijn neo-soulinvloeden. Pas met ‘House Of Narcotics’ met het Vangelis-achtige synthesizerloopje en het heerlijke ritme, wordt het herkenbaar als dance. Daarna gaat het tempo en de focus op percussie er langzaam uit, om bij ‘Pervitin’ echt relaxed te raken. In ‘Afros, Afghans And Angels’ drijf je op de kleinste rimpels verder weg van deze wereld. In het eerste deel van ‘Shape Shifters’ doezel je door met de tremolo-effecten en een heerlijk jazzy trompetje. Deel twee van dat nummer en ‘Say Cheese’ geven uiting aan de andere liefde van Paterson: reggae. Het is maar een kortstondige opleving. Met de laatste twee nummers wordt je definitief in hibernation geplaatst.

Paterson kon niet vermoeden hoe toepasselijk de sample in het slot ‘Slave Till U Die No Matter What U Buy’ ten tijde van deze release zou worden: ”…Stay in your homes…National security is more important than individual will…”. De sfeer van Abolition Of The Royal Familia zit dicht tegen zijn magistrale debuut aan. De kwaliteit van de nummers is zonder uitzondering hoog. En daardoor verbleken ze niet in het licht van zijn grootste succes. Voor diegenen die al vanaf het begin aan boord zijn: een fijne trip verder. Wie dit echter nog niet kent, moet snel aanmonsteren om mee te chillen tijdens de reis naar de wondere wereld die The Orb je biedt.
Recensent:Dave Stam Artiest:The Orb Label:V2 Records
Cover Stu Larsen - Marigold

Stu Larsen - MarigoldMet een gitaar en een koffer trekt de Australische Stu Larsen al jaren de...