RECENSIE: Mekong Delta - Tales Of A Future

Mekong
2020-06-18 Mekong Delta (rare naam voor een Duitse band) kent een lange historie en heeft tussen 1985 en 1998 zeven studioalbums uitgebracht. De band is in eerste instantie als een soort geheim project begonnen, geïnitieerd door bassist Ralf Hubert. De band bestond uit diverse Duitse metalmuzikanten, waarvan men toen de namen niet bekend wilde maken, omdat men bang was dat een Duitse band minder populariteit zou vergaren. Het doel was een soort overtreffende trap te worden van de bands waaruit de muzikanten afkomstig waren.

Uiteindelijk komt natuurlijk alles uit en omdat het succes, ook na zeven studioalbums, niet echt groot was werd Mekong Delta in 1998 opgedoekt. In 2007 is de band echter weer opnieuw begonnen, met als enig lid van het eerste uur Ralf Hubert. Sindsdien is de bezetting min of meer stabiel.

De muziek van Mekong Delta is het best te omschrijven als complexe progressieve metal, waarin soms ook de invloeden van Iron Maiden en Iced Earth opduiken. Die eerst naam voornamelijk door de zang van Martin LeMar die soms wel eens aan Bruce Dickinson doet denken. Tales Of A Future Past , het elfde album, bevat tien complexe stukken metal waarvan een lang instrumentaal stuk met de titel ‘Landscape’, opgeknipt is in vier partjes en ook nog eens netjes over de plaat verdeeld is. Het stuk duurt in totaal bijna negentien minuten en laat inderdaad een complexe vorm van metal horen die even in moet dalen. Het orkestrale tweede deel van dit stuk levert de meeste spanning op.

Bij de tracks met zang wordt ook niet op een minuutje meer of minder gekeken. In de lappen tekst laat Mekong Delta horen een behoorlijk misantropisch wereldbeeld te bezitten. De titel van de eerste gezongen song; ‘Metal Entropy’ is gelijk goed gekozen, de wanorde in de wereld is momenteel behoorlijk groot. Niemand weet waar we aan toe zijn. Je zou bijna denken dat Ralf Hubert de huidige crisis al had voorzien. Tales Of A Future Past is er in ieder geval een goede soundtrack bij.

De complexiteit van de tracks vindt zijn grootste hoogteput in het bijna tien minuten klokkende unheimische ‘When All Hope Is Gone’, dat de Queensryche kant opgaat, terwijl ‘Metal Entropy’, ‘A Colony Of Liar Men’, en ‘Mindeater’ een stuk toegankelijker uit de hoek komen. Het zijn prima tracks, die ook even tijd nodig hebben om te landen, maar juist daarom zijn dit soort nummers altijd het lekkerst. Omdat Mekong Delta ook nog eens prima muzikanten in haar gelederen heeft is Tales Of A Future Past een goede plaat geworden die liefhebbers van complexe metal zeker aan moet spreken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Mekong Delta Label:Butler Records
Cover Hunter Complex - Dead Calm And Zero Degrees

Hunter Complex - Dead Calm And Zero Degrees Hunter Complex presenteert zijn nieuwste album Dead Calm And Zero Degrees...