RECENSIE: Dana Gavanski - Yesterday Is Gone

Gavanski
2020-08-13 Dana Gavanski is een Canadese Singer-songwriter met Servische roots. Bij het begrip singer-songwriter wordt je altijd direct geoormerkt en in een bepaald hokje gestopt. Wanneer je naar het debuutalbum van de in Vancouver geboren, maar in Toronto woonachtige zangeres luistert klopt op een bepaald vlak de etikettering wel, maar Gavanski is zeker niet het archetypische mijmerende meisje met gitaar.

Yesterday Is Gone is een album waar duidelijk meer in zit. Zo is de instrumentatie – veel instrumenten worden door Gavanski zelf bespeeld - al een stuk rijker dan de bekende singer-songwriteraankleding. Daardoor zitten er meerdere lagen in de muziek, waarbij er vaak een onderhuidse spanning aanwezig is. Behalve de op de achtergrond aanwezig elektronica komt ook de elektrische gitaar schoorvoetend ten tonele. Het sterkst in ‘Trouble’ dat, naar singer-songwriter maatstaven, stevig rockt. Ook in ‘Everything That bleeds’ is zowel de elektronica als de elektrische gitaar duidelijk aanwezig en opvallend is daarin ook het klokkenspel, gespeeld door producer Mike Lindsay. In het refrein van deze track is een vergelijking met Heather Nova onontkoombaar. De stem en intonatie van Gavanski doen eigenlijk in veel gevallen wel wat denken aan de zangeres uit Bermuda.
‘Small Favours’ roept door het regelmatig aanwezige ”aah , aah , aah, aah” , waarschijnlijk onbedoeld, associaties op met ‘Oh Superman’ van Laurie Anderson. Daarnaast is afsluiter ‘Memories Of Winter’ net zo ijl als een stille winterochtend gevangen in een soft focus afbeelding.

Voor de broodnodige tekstuele inspiratie is Gavanski in het land van haar roots gaan kijken. Zo probeerde ze het roerige verleden en de culturele geschiedenis van het land te begrijpen en die indrukken om te zetten in woorden Het mondde uit in de tien prima songs op Yesterday Is Gone, dat absoluut de moeite waard is om eens voor te gaan zitten.
Recensent:Jan Didden Artiest:Dana Gavanski Label:Full Time Hobby
Cover Magic Sword - Endless

Magic Sword - EndlessWat maakt dat iemand een fictieve identiteit aanneemt? Is het de angst om...