RECENSIE: Dikke Dennis & de Røckers - Prehistorisch Beest

DD
2020-06-27 Wie toevallig begin dit jaar op Eurosonic in Groningen aanwezig was, liep grote kans om Dikke Dennis tegen het onweerstaanbare lijf te lopen. Europa’s belangrijkste showcase-festival, waar de grootste muzikale talenten een basis leggen voor een glansrijke carrière, had namelijk de eer om internationale pers en publiek Dikke Dennis & de Røckers te presenteren. Terwijl nog altijd de nasleep van de aardverschuivingen in de noordelijke provincie de gemoederen bezig houdt, mocht de stad zich opmaken voor andere (boven)natuurlijke krachten die dit sensationele rockvehikel zou gaan los maken.

Met de inkt van het platencontract nog nat, werden de eerste wapenfeiten al bekend gemaakt. Een volledig album zou iets teveel van het goede zijn, dus daarom werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de eerste van een serie 7”-singles aan te kondigen, die in het voorjaar zou verschijnen. Voorzien van een stevige promotiecampagne waarbij niets aan toeval werd overgelaten kon het niet anders of 2020 moest het jaar worden van de stoere rockers. Aan naamsbekendheid op nationaal niveau hoefde weinig aandacht besteed te worden. Zo is Dennis een graag geziene gast op TV, voor bijvoorbeeld een talkshow of spectaculair programma waarin van een duikplank gesprongen moet worden, een gevierd acteur die voornamelijk een rol als zichzelf hoeft te spelen in series of films en uiteraard een bekende tatoeëerder die zelf ook royaal is aangepakt met de inktnaald. Bijna zou je vergeten dat ook de liefde voor muziek een belangrijke rol speelt. Wie ooit een optreden van Peter Pan Speedrock heeft bijgewoond kan er over meepraten. Het opheffen van het Eindhovense speedrockmonster kwam hard aan. Hetzelfde gold voor het gat waar Dennis vervolgens in donderde. Na alweer rap te zijn opgekrabbeld werd het tijd om de boel weer eens stevig wakker te schudden met Nederlandstalige punk-rock n’roll, een mix van eigen werk en vertolkingen van andermans werk, waaronder Ramones, Wipers en Dead Boys.

Precies op het moment dat ‘Prehistorisch Beest’, de eerste single van Dikke Dennis & de Røckers zou verschijnen werd het land lamgelegd door een virus. En dat hij er nog wel zo’n zin in had is duidelijk: ”Je wilt mij zeker op je feest, ik ben een prehistorisch beest” klinkt het in de stoere track die deze zomer vanaf ieder festivalpodium gebruld zou moeten worden. Precies volgens de regels van de punkrock, keurig binnen de drie minuten waarin niets ontbreekt. Felle riffs, strak drumwerk, kort venijnig gitaarsolootje en een ontketende brulboei die hier lichtelijk autobiografisch gaat op dit in prachtig artwork gestoken, en in rood vinyl geperste plaatje. We zien de hoofdpersoon afgebeeld als een superheld uit een comic-serie die met een Dino, een pre-historisch beest, de boel op stelten zet.

Juist de B-kant verklaart misschien het uitstellen van deze release want ‘Geen Reet Te Doen’ is natuurlijk helemaal van toepassing op de tijd waarin we nu zitten en lijkt al helemaal op het getatoeëerde lijf van de frontman te zijn geschreven. De verveling blijkt ernstige vormen aan te nemen: ”Ik word zo moe van Facebook en Twitter haat ik ook, Ik moet nu echt naar buiten, op zoek naar bier en coke”. Het advies om een bejaarde of een hipster te meppen laten we voorzichtigheidshalve maar even achterwege. Ook deze hevige stamper voldoet aan de bovengenoemde regels. Dikke Dennis & de Røckers stappen mooi in het gat dat er is ontstaan na het trieste overlijden van Bob Fosko en de aftocht van De Raggende Manne. Benieuwd of de premier nu nog met versoepeling van de maatregelen durft te komen. Ons lijkt vijf sterren op een schaal van vijf wel zo verstandig.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Dikke Dennis & de Røckers Label:Down At The Nightclub Records
Bad Touch

Bad Touch - Kiss The SkyIn de UK is Bad Touch al enige tijd goed bezig om in rap tempo de trouwe...