RECENSIE: Edikanfo - The Pace Setters

Edifanko
2020-09-14 The Pace Setters had bijna veertig jaar geleden de internationale doorbraak moeten betekenen van Edikanfo. Met het aantrekken van een internationaal toonaangevende producer had dat moeten gebeuren. Brian Eno had met de productie van Remain In Light net zijn klusje geklaard voor Talking Heads. Met de wereldhit ‘Once In A Lifetime’ tot gevolg.

Maar het lot besliste anders voor Edikanfo. De plaat kwam uit toen het in Ghana, het thuisland van Edikanfo, politiek onrustig was. Een militaire staatsgreep en het instellen van een avondklok maakte het voor muzikanten onmogelijk live te spelen en hun werk te promoten. Een noodgedwongen quarantaine zeg maar. Dox Records (Benjamin Herman, BRUUT!, Giovanca) probeert dit onrecht nu recht te zetten door The Pace Setters opnieuw uit te brengen. En dat is een mooi gebaar.

Frontman, bassist en drijvende kracht achter Edikanfo is Gilbert Amartey Amar, Na de staatsgreep in Ghana ontvluchtte hij het land om uiteindelijk neer te strijken in Amsterdam. In 2019 achtte hij de tijd rijp om alle nog levende muzikanten van Edikanfo op te sporen, af te reizen naar Ghana en, aangevuld met jonge muzikanten, Edikanfo nieuw leven in te blazen. Naast de heruitgave van The Pace Setters is er ook nieuw werk in aantocht.

Edikanfo maakt op The Pace Setters een mengeling van highlife en afrobeat. Funky, ritmische muziek dus, met veel ruimte voor percussie, blazers en samenzang. Ondanks of juist dankzij de onrustige periode in Ghana groeit opener ‘Nka Bom’ uit tot een protestlied. Een oproep om het land op te bouwen. Het is dan ook een song met een hoopgevend karakter.

Op de tracks ‘Something Lefeh-O’ en ‘Blinking Eyes’ wordt de Afrikaanse muziek vermengd met disco-invloeden. De strakke ritme- en blazerssectie zorgen op het grotendeels instrumentale ‘Gbenta’ voor een heerlijke afrobeat.

De heruitgave van The Pace Setters is een mooie kans voor Edikanfo om door te pakken met nieuw werk. Het is alleen te hopen dat de wereldwijde corona-epidemie niet opnieuw roet in Edikanfo’s eten gaat gooien.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Edikanfo Label:Dox Records
Cover Lara Taubman - Revelation

Lara Taubman - Revelation Revelation is het debuut van zangeres Lara Taubman . Een dame woonachtig...