RECENSIE: C418 - Minecraft Volume Beta

C418
2020-09-24 Net als voor films is ook er muziek die uitsluitend voor videogames geschreven wordt. Was dat in de begintijd niet noemenswaardig (Pac-man, Donkey Kong), daar is de afgelopen jaren heel wat verandering ingekomen. Zie hier de heruitgave van het in 2013 verschenen tweede dubbelalbum van het meest populaire spel ooit: Minecraft Volume Beta. De indruk wordt gewekt dat de muziek geschreven is door een computer, C418, maar hier schuilt de Duitse componist en producer Daniel Rosenfeld achter.

Om de muziek aan te kunnen voelen hoef je geen verstand te hebben van dit door pixels gedreven videospel, waar je je creativiteit de vrije loop kan geven. Wellicht leuk om te weten dat ‘Alpha’ de tune is die wordt afgespeeld als je Minecraft hebt verslagen en tegelijkertijd ook een medley is van het vorige album, Minecraft Volume Alpha (2011). Voor de echte liefhebber: hier zijn ook de nummers te vinden die afgespeeld worden als je in een zogenoemde creatieve modus zit in het spel, zoals ‘Blind Spots’ of het ritmische ‘Aria Math’.

Dat er meer achter de muziek zit dan doet vermoeden bewijst ‘Taswell’, waar C418 op een prachtige manier afscheid neemt van een vriend: hij zet de mooie momenten samen om in muziek in plaats van de rouw te benadrukken. ‘Dreiton’ is geschreven in herinnering aan de albums die hij eerder uitgebracht heeft, zoals Zweitonegoismus. Hier viert hij de creativiteit die verwacht wordt van de gamers tijdens een van de vele spelmomenten. Het abrupte einde verwijst naar de tijdslimiet die hieraan gebonden is.

Niet alle dertig (!) nummers zijn even goed, maar het kwartier lang durende ‘The End’ is zeker het vermelden waard. Hier verlaat C418 de brave modus en laat zijn donkere, innovatieve kant horen. Dat er ook een sinister gedeelte in het spel is, laat zich hier muzikaal gelden. Andere hoogtepunten zijn de grootse, haast bombastische spektakelstukken ‘Mutation’ en ‘Haunt Muskie’. Dit laatste is een anagram voor het Japanse fictieve personage Hatsune Miku, die eerder dit jaar als hologram in de Ziggo Dome “optrad”. Het kinderachtige begin van het nummer wordt langzaamaan goedgemaakt door een plezierig in het gehoor liggend Aziatisch deuntje.

Daar waar Volume Alpha gericht was op de Europese markt, lijkt Volume Beta meer geënt op Amerika en Azië. Hoe dan ook: het blijft muziek geschreven met behulp van het softwareprogramma Ableton Live. Hierdoor klinkt het af en toe kinderlijk eenvoudig; daarentegen is het ook heerlijke ambient muziek om bij te kunnen ontspannen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:C418 Label:Ghostly International
Cover L.A. Witch - Play With Fire

L.A. Witch - Play With Fire L.A. Witch is een damestrio uit Los Angeles en komt met Play With Fire...