RECENSIE: Bananagun - The True Story Of Bananagun

Bananagun
2020-11-25 Bananagun uit Melbourne, Australië is het geesteskind van multi- instrumentalist Nick Van Bakel. De band is voortgekomen uit een soloproject én het creatieve brein van Van Bakel. Naast Van Bakel bestaat Bananagun uit neef Jimi Gregg (drums), gitarist Jack Crook, bassist Joshua Dans en percussioniste Charlotte Tobin. De vier jongens en één meisje van Bananagun leveren met The True Story Of Bananagun een vrolijk stemmende debuutplaat af.

Bananagun maakt popmuziek waarbij de voorliefde voor de sixties niet onder stoelen of banken wordt gestoken en met een licht psychedelische inslag. Daarnaast is Bananagun niet te beroerd om een portie funk en afrobeat in haar nummers te verwerken. Het debuutalbum werd opgenomen in de Phaedra studio van John Lee en uitgebracht via het label Full Time Hobby dat ook het instrumentale Somnium van Jacco Gardner uitbracht.

Opener ‘Bang Go The Bongos’ wordt met (legale) oerwoudgeluiden opgeleukt. Ook wordt het wah-wah pedaal van stal gehaald. Het strakke, funky ‘The Master’ is een ode aan James Brown. En op ‘The People Talk To Much’ wordt het ritme bepaald door de afrobeat.

Het album bevat ook enkele minder geslaagde nummers. ‘Bird Up’ is een instrumentaal intermezzo waarin de vogels uit het tropische oerwoud van Australië het hoogste woord voeren. En ‘Out Of Reach’ en ‘Perfect Stranger’ neigen naar de meligheid van de gelukkig alweer vergeten cocktail- en popcornrage van jaren geleden.

Bananagun is het meest bedreven in het creëren van een licht psychedelische sixties sound, waarbij enige verwantschap aan de sound van Pink Floyd onder invloed van Syd Barrett niet valt te ontkennen. Daar staan er toch minstens zes van op The True Story Of Bananagun. De beste track op het album is ‘Mushroom Bomb’, dat sixties culthit ‘Dandelion Seeds’ van July in herinnering roept. Er zijn slechtere voorbeelden denkbaar.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Bananagun Label:Full Time Hobby
Cover Uniform - Shame

Uniform - Shame Uniform is een duo uit New York, bestaande uit Michael Berdan en Ben...