RECENSIE: Jimmie Vaughan - The Pleasure`s All Mine

Vaughan
2021-02-18 Een nieuw album van Jimmie Vaughan is altijd een feestje. De broer van gitaarlegende Stevie Ray Vaughan was de oprichter van The Fabulous Thunderbirds, maakte een fantastische plaat met Stevie en schittert de laatste paar jaar met albums die terugkeren naar de basis. Een heerlijke mix van rockabilly, doo-wop en blues. Muziek die doet denken aan de nostalgische projecten van Bill Wyman.

Groot is dan ook de teleurstelling dat het nieuwe album The Pleasure’s All Mine een heruitgave is van een albumserie uit 2010 en 2011. The Pleasure’s All Mine bevat zowel het album Plays Blues, Ballads & Favorites als het album Plays More Blues, Ballads & Favorites. Als je eenmaal over de teleurstelling heen bent dan is The Pleasure’s All Mine een heerlijke dubbelplaat met 31 goede liedjes.

Het is een overzicht van liedjes die Vaughan door de jaren heen geïnspireerd hebben. Hij zet ze naar zijn hand met zijn kalme zang en kenmerkende korte gitaarriedels. Bijvoorbeeld in het Johnny Ace nummer ‘How Can You Be So Mean’. Vaughan speelt het basisritme op zijn gitaar. De blazers vullen aan voor een lekker herhalend ritme. Jimmie bezingt vervolgens in de beste bluestraditie zijn lijdensweg. Op ‘No Use Knocking’ krijgt Jimmie Vaughan hulp van Lou Ann Barton. De voormalige zangeres van Stevie Ray Vaughan zijn Double Trouble maakt van het Bobby Charles nummer een voortreffelijk duet. Een stevig basisritme knalt door terwijl afwisselend Vaughan een gitaarsolo speelt en de blazers ook ruimte om te soleren krijgen. Een andere kant horen we in het ‘I Hang My Head And Cry’. Het Hank Williams nummer kent hier een slepende soulversie. De blazers geven mooi kleur aan de zang van Jimmie Vaughan die hier tegen het valse aan schuurt. Dat alles maakt van The Pleasure’s All Mine een goede herontdekking van twee platen die begin van het vorige decennium zijn uitgebracht.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jimmie Vaughan Label:Bertus
Cover Poor Man Richie - Your Mind Is Like Mine

Poor Man Richie - Your Mind Is Like MineAls je van paradoxen houdt, dan ben je bij Derrick van Schie (zang, piano,...